Sidste måneds køretøj var en ældre drejestige fra Østtyskland (DDR). Denne måned kommer køretøjet fra England. NFS Heavy pump unit – et slukningskøretøj opbygget på et Fordson V7 chassis.
Køretøjet havde en bemanding på fem personer og var forsynet med en Tangye 700 gallon per minute pumpe. Nogle af køretøjerne var desuden forsynet med frontpumpe. Derudover bestod oppakningen af slanger, materiel til ansugning fra åbent vand og håndstiger.
I forbindelse med optakten til anden verdenskrig besluttede man i England at starte et beredskab, der kunne indsættes i forbindelse med luftbombardement. Man havde set de skader, der kunne opstå efter luftbombardementer, i forbindelse med den spanske borgerkrig. The AFS (Auxilary Fire Service) blev oprettet ved lov d. 22-12-1938 og blev en del af civilforsvaret. I 1941 blev AFS og lokale brandvæsner alle overført til NFS (National Fire Service). Enheden blev opløst i 1948.
Mandskabet underlagt AFS var ulønnede deltids frivillige og både mænd og kvinder kunne melde sig. Under NFS var der både fuldtids og deltids medlemmer. Når der var pauser mellem indsatserne brugte man mandskabet til krigsproduktionsopgaver.
Vognparken under AFS bestod af diverse køretøjer – drejestiger, pumpekøretøjer og redningsvogne. De var alle stort set opbygget på samme måde, så alle slangekoblinger var af samme standard. Før man fik system i opbygningen af standardkøretøjer, havde man blandt andet benyttet London Austin taxicabs. Disse taxaer kunne trække en pumpe og på taget var der plads til en stige. Vognen blev fyldt med udstyr og brandfolkene kunne så stå på trinbrættet i forbindelse med udrykning.
Vi har tidligere bragt en historie om et mere nutidigt brandkøretøj fra England. Læs mere her
- Beredskab: NFS (National Fire Service)
- Station: Placeret i hele England
- Køretøjstype: Heavy pump unit.
- Fabrikat: Fordson 7V (V8 side valve petrol engine 3622cc, 30hp)
- Årgang: 1940erne
- Foto: Henning Svensson