Besøg hos Nordsjællands Brandvæsen

NÆ-I1, let redningsvogn på Ford Ranger, årgang 2008. Køretøjet er blandt andet pakket med isbåd, overfladeredderdragter, jordingsmateriel til brug ved indsats på baneterrænet og faldsikring. Foto: Henning Svensson

Søndag den 25. august var det nok engang blevet tid til en lille udflugt. I alt var 13 medlemmer mødt op på det aftalte mødested, Nordsjællands Brandvæsens brandstation i Nærum. Dagens program omfattede besøg på alle brandvæsenets fem stationer.

Vel mødt på brandstationen i Nærum, kunne vi konstatere, at stationens tanksprøjte var kørt til havnefest i Vedbæk. Det afholdt os dog ikke fra at fotografere de øvrige køretøjer på stationen, en Mercedes-Benz Atego sprøjte og en Ford Ranger redningsvogn.

Der var egentlig aftalt en anden rækkefølge på besøgene, men på grund af et motionsløb der skulle afvikles i Fredensborg, valgte vi at stationen skulle være næste stop. I Fredensborg var alle køretøjer hjemme og tillige holdt et par udfasede køretøjer på bagsiden af stationen.

På brandstationen i Fredensborg holder blandt andet brandvæsenets tunge redningsvogn (redningssprøjte), som dækker hele Nordsjællands Brandvæsens område. Redningssprøjten har tidligere været i drift som lokalsprøjte i Birkerød.

Dagens tredje stop var brandstationen i Hørsholm. Her afventer man ibrugtagning af en helt ny autosprøjte på Scania P410 4×2 CP28 med Rosenbauer opbygning samt en ny servicevagtbil. Sprøjten er magen til den der er tilgået Birkerød. Til forskel fra de øvrige nye sprøjter har Hørsholm og Birkerøds CAFS og skæreslukker. Derudover er sprøjterne stort set ens.

Station Hørsholm har i lighed med Birkerød to personer i dagberedskab, en holdleder og en brandmand. Efter fotografering var det tid til en kort frokost.

Næste stop på turen var Birkerød. Også her kunne stationen kommende sprøjte fotograferes og medlemmerne kunne orienteres om, at der fra 2025 vil være fire personer i dagberedskab, som følge af den reviderede risikobaserede dimensionering.

Turens sidste stop var Allerød og udover stationens tre biler, blev vi mødt af Indsatslederen for område syd. Han viste beredvilligt sit køretøj frem og fortalte om indretning m.m. Til sidste blev alle køretøjer stillet op til fælles foto.

Således rundede vi en god dag af. Der havde været lejlighed til at se og fotografere rigtig mange køretøjer og der skal lyde en stor tak til Claus Mortensen og Nordsjællands Brandvæsen.

Fredensborg brandstation. Sprøjte, tankvogn og tung redningsvogn. Foto: Henning Svensson
Tung redningsvogn (redningssprøjte) på Scania P310 med Floby opbygning, tidligere station Birkerød. Foto: Henning Svensson
Fredensborgs tankvogn på Scania R310 med RK opbygning og 9000 liter vand. Foto: Henning Svensson
Hørsholm Brandstation. Stationen er blandt andet hjemsted for brandvæsenets dykkervogn og redningsbåd. Foto: Henning Svensson
HØ-S1, Metz XS 3.0 drejestige på Scania L-Cab 360, årgang 2019. Foto: Henning Svensson
Birkerød brandstation. Fra 2025 vil stationen være bemandet med fire personer i dagberedskab. Foto: Henning Svensson
Birkerøds nye sprøjte er magen til Hørsholms og var ved vores besøg endnu ikke sat i drift. Der er tale om en Scania P410 4x2 CP28 med Rosenbauer opbygning, CAFS og skæreslukker. Foto: Henning Svensson
Bikerøds Metz drejestige på Mercedes-Benz Atego, årgang 2012. Oprindeligt indsat i Allerød. Foto: Henning Svensson
Brandstationen i Allerød. Fra venstre sprøjte på Mercedes-Benz Atego med Rosenbauer opbygning, Scania tankvogn, tidligere Birkerød, Iveco redningsvogn, tidligere Birkerød og ISL på Mercedes-Benz. Foto: Henning Svensson
Indsatslederkøretøj på Mercedes-Benz V300D. Foto: Henning Svensson
AL-T1, slangetender på Iveco Daily 55S17 W 4x4, oprindeligt leveret til station Birkerød. Foto: Henning Svensson

Denne side anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Du kan læse mere om cookies og om vores privatlivspolitik her:  Læs mere