I Danmark er brugen af containerkøretøjer i beredskaberne ikke helt så udbredt, som det for eksempel er tilfældet i Tyskland og Sverige, der begge har en lang tradition for at benytte sig af materiel pakket i containere.
Beredskabsstyrelsen har siden 1982, vel som de eneste herhjemme, konsekvent og i stor stil anvendt containerbaserede løsninger til fremføring af for eksempel miljø-, rense-, afstivnings-, rednings- og brandslukningsmateriel.
Denne måneds køretøj, I14, er hjemmehørende på Hovedstadens Beredskabs station Vesterbro. Det er et af to identiske køretøjer opbygget af SAWO på Mercedes-Benz Actros 2445 L chassis, med Hiab XS 166 L Hipro kran og 5 tons frontspil. I14 blev sammen med søsterkøretøjet I16 leveret til Københavns Brandvæsen i 2013, som hhv. I15 og I11.
I14 er – som det ses på billedet – til daglig oppakket med den ene af beredskabets to evakueringscontainere, der indeholder oppusteligt telt, varmekanoner, skålbårer, stole og borde mv.
Hovedstadens Beredskab betjener sig af i alt fire containerkøretøjer eller kroghejskøretøjer – som de kaldes i HBR, to med kran og spil (som det viste) og to på Volvo FE 320 chassiser, uden kran og spil. Beredskabet har i dag en række forskellige typer containere til sin rådighed, blandt andet evakueringscontainere, klimacontainere, usarcontainere og generatorcontainer m.fl.
Vi har tidligere bragt et andet containerkøretøj, fra Feuerwehr Hamburg. Læs mere her
- Beredskab: Hovedstadens Beredskab
- Station: Vesterbro
- Køretøjstype: Kroghejskøretøj
- Fabrikat: Mercedes-Benz Actros 2445 L
- Opbygning: SAWO
- Årgang: 2013
- Foto: Tony Frimodt