CPH BOR skumtender 3 på Volvo FM12 6×6 årgang 2003 . Foto Kaj Andersen
Mandag d. 20. april 1925 blev Kastrup Flyveplads officielt indviet. På åbningsdagen havde man tre ruter til henholdsvis Berlin, Hamborg og Amsterdam.
I vores medlemsblad nummer 29 beskrev vi i artiklen “Tilblivelsen af en brand- og redningstjeneste i Københavns Lufthavn” om den spæde start på lufthavnens brand- og redningstjeneste. Det var ikke uden udfordringer at etablere en effektiv brand- og redningstjeneste.
Vi ønsker Københavns Lufthavn tillykke med de 100 år 🇩🇰🎂🎉
Foreningens generalforsamling blev i år afholdt hos Hovedstadens Beredskab i Valby. Kl. 10.00, søndag d. 6. april, mødtes medlemmerne foran remisen ved Gearhallen, hvor HBRs Indsatsleder-Vest holder til. Her var der mulighed for at fotografere en række af HBR forskellige indsatslederkøretøjer. Til lejligheden var vagthavende Indsatsleder-Øst og assistent også mødt frem, så det var muligt at fotografere deres køretøj.
P-76, det ene af to indsatschefkøretøjer. Det andet er P-36. Foto: Claus Mortensen
P-201, Indsatsleder-øst, som kører fra hoved-brandstationen. Foto: Claus Mortensen
P-204, Indsatsleder-vest, som kører fra Gearhallen. Køretøjet er det ene af to identiske køretøjer. Det andet er P-205 Foto: Claus Mortensen
Efter fotosceancen indtog medlemmerne det stort mødelokale i Gearhallen, hvor Tim Ole Simonsen fra Hovdsteden Beredskab holdt foredrag om indsatsen ved branden på Børsen, som fandt sted for (næsten) nøjagtig et år siden, d. 16 . april 2024.
Foto: Jesper Lind Arpe
Dernæst fik medlemmerne en orientering om Hovedstadens Beredskabs Operationscenter, der har til huse i Gearhallen. Operationscenteret rummer bl.a. alarmcentral og vagtcentral. Efter orienteringen havde medlemmerne lejlighed til at opleve operationscenteret.
Dagens sidste punkt var generalforsamlingen, der som forventet forløb i god ro og orden. Her blev også foreningens aktivitetsplan for 2025 offentliggjort. Vi glæder os til at se jer til arrangementerne i 2025.
Mange tak til de fremmødte medlemmer. Tak til de vagthavende indsatsledere of assistent. Tak til Tim Ole Simonsen og til vagthavende holdleder på OPC og tak til Hovedstadens Beredskab for at tage imod os.
Torremolinos nye bysprøjte på Mercedes-Benz Atego 1327F chassis med Ziegler-opbygning leveret af Flomeyca. Foto: Steffen Lund
Brandstationen i den Andalusiske by Torremolinos har netop modtaget en ny bysprøjte på Mercedes-Benz Atego 1327F chassis med Ziegler opbygning. Køretøjet er leveret af firmaet Flomeyca, som er Zieglers spanske samarbejdspartner.
Som det fremgår af billedet, er der tale om et meget kompakt køretøj. For de af os der er gamle nok til at kunne huske Københavns Brandvæsens “Damesko-sprøjter” kan det næsten føles som et gensyn.
Akselafstanden er blot 3310 mm og køretøjets bredde er 2300 mm. Sprøjten er baseret på en tidligere Ziegler-produktion af små sprøjter til brandvæsenet i Utrecht i Holland.
Trods det kompakte ydre, har man formået at få plads til seks brandfolk i Zieglers Z-Cab XL kabine, en kombineret høj- og lavtrykspumpe som yder op til 2000 l/min, en højtryksslangevinde (placeret over pumpen), 1600 liter vandtank, overtryksventilator, diverse værktøj herunder el-værktøj og naturligvis slanger og armaturer.
Torremolinos er fra 2025 blevet en del af “Consorcio Provincial de Bomberos de Málaga” – forkortet CPB, som er et fælleskommunalt brandvæsen, der dækker en række kommuner i Malaga-provinsen.
Af provinsens 103 kommuner er, med Torremolinos indtræden, 98 kommuner en del af det fælleskommunale brandvæsen CPB. Kommunerne Malaga, der er provinshovedstad, Benalmadena, Fuengirola, Marbella og Mijas har fortsat egne kommunale brandvæsener.
CPB blev etableret d. 18. maj 2008 ud fra et ønske om at opnå en mere standardiseret brand- og rednings-tjeneste i provinsen. I dag dækker man godt 90% af provinsens 7308 km2 store areal med næsten 800.000 indbyggere. Hele området er inddelt i 5 kørekredse, som bliver dækket af ca. 450 brandfolk fra 15 stationer.
Man har siden 2021 gennemført en stor køretøjsudskiftning og har blandt andet modtaget ni stk. bysprøjter, som den der er leveret til Torremolinos, i en 20 millioner Euro stor køretøjsinvestering. De ni bysprøjter blev leveret af Flomeyca og udgjorde den største samlede ordre i virksomhedens historie.
Torremolinos er blevet tildelt stationsnummer 6 og bliver en af CPB’s travleste stationer med ca. 800 udrykninger om året. Stationen har tilknyttet 45 brandfolk.
To udgaver af “det samme køretøj” med henholdsvis “Fire Service og Falck Zonen logo”. Foto Tony Frimodt
I et tidligere indlæg, der omhandlede renovering af en Dinky Toys Land Rover, lovede jeg at vise et eksempel på gamle modelbiler jeg har anskaffet, der er i så god stand, at jeg har valgt ikke at renovere dem. Disse to Dinky Toys Ford Transit Fire Service Vans fandt jeg på DBA til en yderst rimelig pris. De er på ingen måde i perfekt stand (Mint Condition), de har begge tydelige spor af brug, men de er begge ret velholdte og det gør mig ikke noget, at man se de er blevet brugt.
Med undtagelse af en antenne på den ene og et par brandøkser, er alle modellernes dele bevaret. Malingen er kun i begrænset omfang ridset eller afskallet. Ruderne er hele og ikke nævneværdigt ridset. De originale mærker sidder fortsat på bilerne og er i store træk komplette. Hjælpeslangen kan trækkes ud og rulles op igen ved at aktivere palen bag sidedøren og taggalleriet med stige er intakt. På den ene model er klokkerne på taggalleriet dog lidt oxideret.
Når jeg af og til falder over modeller i så relativt god stand, vælger jeg at bevare dem, som de er. De manglende dele kan købes reproduceret, hvilket jeg har tænkt mig at gøre.
Dinky Toys fremstillede i perioden 1966 til 1979 en række Ford Transit varianter. De kan opdeles i tre hovedgrupper – eller støbninger:
De to typer adskiller sig ved at have henholdsvis tophængslet bagklap og sidehængslede bagdøre. Foto Tony Frimodt
Type 1 med skydedør i højre side, sidehængslet lastrumsdør i venstre side, to sidehængslede bagdøre og glas forlygter.
Type 2 uden skydedør, med sidehængslet lastrumsdør i venstre side, tophængslet bagklap og støbte forlygter.
Type 3 uden skydedør, med faceliftet kølergrill, sidehængslet lastrumsdør i venstre side, tophængslet bagklap og støbte forlygter.
I den virkelige verden er der absolut tale om en klassiker. Ford Transitten definerede i en sådan grad varevognsmarkedet i Storbritannien den gang, at der ifølge britisk politi, i 1970’erne, blev anvendt en Ford Transit som flugtbil i 95% af alle registrerede røverier. Det siger da ikke så lidt.
Udsyn til pumperummet. Førstehjælpslangen kan anes i bunden af pumpen. Foto Tony Frimodt
Dinky Toys Fire Service Van findes som type 1 og type 2 i både den klassiske røde farve og i metallic rød. Type 1 har glas forlygter, mens type 2 (og 3) har støbte forlygter. Af yderligere variationer kan nævnes taggalleriet, førstehjælpsslangen og brandøksen, der blev leveret i farverne gul eller sort og antennen, som blev leveret i hvid eller sort. Det kunne tyde på, at taggalleri og førstehjælpsslange systematisk har samme farve – hhv. gul eller sort, men i øvrigt ses en kombinationer af sorte og hvide antenner og gule og sorte økser, tilsyneladende uden nogen form for system. Ligeledes ses interiør i varianterne hvid, grå og rød.
I sidedøren er plads til to brandøkser. Foto Tony Frimodt
Ud over brandbilen blev der fremstillet en ambulance og en politibil, der begge gik igen som både type 1, 2 og 3, men for politibilens vedkommende i forskellige bemalinger. Der blev også fremstillet en række varebilsvarianter i forskellige bemalinger og med forskellige firmanavne, blandt andet Hertz og Kenwood, på siden samt en gul Motorvejs Servicebil.
Dinky Toys fremstillede i 1970’erne en række modeller – både brandbiler, ambulancer og en kranvogn – på forskellige chassiser, med Falck Zonen/Falck logo, specielt til det danske marked. Der var tale om modeller, som allerede fandtes i Dinky Toys kataloget og som derfor ikke nødvendigvis var i drift hos Falck. Man havde ganske enkelt bare forsynet modellerne med et Falck logo og navnetræk til lejligheden. Jeg kan naturligvis tage fejl, men det var vist kun Ford Transitten, som reelt havde været en del af Falcks vognpark.
I pumperummet ses den gule førstehjælpslange. Foto Tony Frimodt
Mine to Fire Service Vans er hhv. en type 1 med “Fire Service” logo og en type 2 i klassisk rød med Falck Zonen logo. Taggalleri og førstehjælpsslanger er gule så jeg har tænkt mig at købe en reproduceret hvid antenne og gule brandøkser, da jeg synes det passer bedst til min model. Den hvide antenne på type 1 modellen er original.
Når man kigger på modellerne, er man ikke i tvivl om hvilket køretøj, der er tale om – altså en Ford Transit. Med det sagt, må man også erkende, at Dinky Toys ikke altid formåede at levere virkelig korrekt detaljerede modeller. Støbningerne er ofte relativt grove og i mange tilfælde ikke særligt nøjagtige. Faktisk gik det op for mig, i forbindelse med at jeg fotograferede de to Transitter, at skalaen er smuttet – der er simpelthen forskel på størrelsen af de to modeller, hvilket i øvrig ikke var ualmindeligt med Dinky Toys modelbiler. Skalaen lå typisk et sted mellem 1/64 og 1/43.
Der lader til at være sammenhæng mellem farven på taggalleri og førstehjælpslange. Foto Tony Frimodt
Lad os lige runde af med at konstatere, at der er tale om legetøj, og det er først efter mange år, at modellerne for alvor er blevet, om jeg så må sige, ophøjet til samlerobjekter – og det skyldes alene historien og det faktum, at der findes voksne mænd som mig, der svælger i nostalgien.
Type 1
Nr. 286 Fire Service, Falck Zonen 1968-1974
Nr. 287 Police Accident Unit 1967-1974
Nr. 407 Hertz Truck Rental 1966-1974
Nr. 407 Kenwood Domestic Appliance 1966-1974
Type 1 har forlygter af glas og en lidt anderledes udformning på fronten. Foto Tony Frimodt
Type 2
Nr. 271 Fire Service, Falck Zonen 1975
Nr. 272 Police Accident Unit 1975-1979
Nr. 276 Ambulance 1978-1979
Nr. 416 Motorway Service, 1975-1978
Type 2 har støbte, malede forlygter. Foto Tony Frimodt
Type 3
Nr. 269 Police Accident Unit 1978-1979
Nr. 274 Ambulance 1976-1979
Nr. 390 Customised Freeway Cruiser – Vanpire 1978-1979
Om ganske få timer siger vi farvel til året 2024. I foreningsregi har det været et godt år, med mange gode stunder, både på farten, når vi har skulle ud at se med DSfB og når vi har mødtes til foredrag, medlemsmøder og sidst men ikke mindst vores traditionsrige juleafslutning.
Foreningens bestyrelse ser frem til at dele aktivitetskalenderen 2025 med jer. Vi tør godt love, at det bliver et ganske interessant år, blandt andet kan vi som forening fejre vores 25 års jubilæum, men meget mere om det, når vi mødes til generalforsamling.
Som altid vil medlemmer modtage orientering om og indbydelse til vores forskellige arrangementer på e-mail, ligesom vi annoncerer på vores medlemsforum.
Er du endnu ikke medlem af Dansk Selskab for Brandkøretøjer er 2025 måske året hvor du skal gøre noget ved det.
Tilbage er blot at ønske alle et godt og lykkebringende nytår.