I et dejligt vejr mødte 22 medlemmer op på Dragør brandstation søndag den 23. maj, her ev vi budt velkommen og fik en fremvisning af stationen og køretøjerne. Derefter var det d til den faste fotografering. Vi fik kørt hvert køretøj ud, vendt og drejet så det hele assede med solen. Man råder over 3 køretøjer i Dragør: Sprøjten M-1, tenderen T-1 og 1, en Ford Transit købt af Søllerød Brandvæsen. Besøget sluttede med en kop kaffe.
Klik på billedet for at åbne bladet i et nyt vindue.
Nord for København, en halvtimes kørsel i bil, ligger Farum. Byen var indtil 2007 en selvstændig kommune, men er i dag en del af Furesø kommune. Byens brandvæsen er Frederiksborg Brand & Redning, der lokalt opererer ud fra Falckstationen på Ryttermarken 13.
Farum er kendt for blandt andet sin fodboldklub, FC Nordsjælland, sine mange idrætsanlæg, dyr rødvin og Farum Midtpunkt, med det lidet flatterende tilnavn “Rustenborg”. Navnet hentyder til bebyggelsens rustne, jernpladebeklædte antræk. Farum Midtpunkt, der er tegnet af arkitekterne Jørn Ole Sørensen, Viggo Møller-Jensen og Tyge Arnfred, blev opført i årene 1971 – 1975, en periode hvor byen oplevede en stor befolkningstilvekst.
Udformningen af Farum Midtpunkt giver nogle brandslukningsmæssige udfordringer, blandt andet som følge af lange adgangsveje, der sker via et lavloftet parkeringsanlæg under bebyggelsen. Derfor har brandvæsenet et specialkøretøj, med kort akselafstand og lav højde, til rådighed for indsatser i netop denne bebyggelse, da en traditionel autosprøjte er for stor og derfor ikke kan komme tæt nok på adgangsdørene.
Denne måneds køretøj er tredie generation Farum Midtpunktsprøjte. M2, som vognen hedder, er en lille autosprøjte (smal, kort akselafstand, lav højde) på Iveco 70C17 chassis med Magirus opbygning. Den er forsynet med en Ruberg 16/8 pumpe, 800 l vandtank og 120 m HT slange på vinde. Derudover er oppakningen i store træk, som på en traditionel autosprøjte. Mandskabskabinen har plads til to røgdykkere, hvis sæder er forsynet med med et system, der fastholder trykluftappararterne, så længe bilens parkeringsbremse er deaktiveret – de er altså låst i holderen, under kørsel.
M2 blev indkøbt af Falck, der stod for brandslukningen i Farum i perioden fra 1991 til 2016 (og 2016-2019 som entreprenør for FBBR), og siden hen overtaget af Frederiksborg Brand & Redning, da man hjemtog brandslukningen.
En typisk udrykning til Farum Midtpunkt består af M2 med holdleder og tre brandfolk, M1, der er stationens almindelige autosprøjte, med to brandfolk samt en indsatsleder i eget køretøj. M2 anvendes også til andre typer udrykninger ved behov.
Første generation Farum Midtpunktsprøjte blev indkøbt til det daværende Farum Brandvæsen (1965 – 1991) og var en VW Transporter årgang 1971, der senere blev ombygget til miljøvogn. Anden generation var en Mercedes-Benz L 608 D, årgang 1978. Dette køretøj var også benævnt M2 og blev overtaget af Falck, da man overtog brandslukningen fra Farum Brandvæsen. Vognen var i drift frem til indsættelsen af den nuværende M2 i 2012.
Velkommen til Vi Melder Fra! 2/04, redaktionens tredje blad. En af de første ting du vil lægge mærke til er billedkvaliteten – den er blevet bedre. En anden ting du forhåbentlig også lægger mærke til er de mange indlæg, som fylder dette nummer ud. Vi har faktisk fået tilsendt så mange indlæg, at et par bidragsydere er gået med til at deres artikel er lagt i fryseren til næste nummer. Det betyder så ikke, at du skal holde op med at sende ind, vi modtager fortsat med glæde indlæg, billeder o.l.
Klik på billedet for at åbne bladet i et nyt vindue.
Så er vi igang igen. Foreningens fysiske aktiviteter har, som resten af samfundet, ligget underdrejet på grund af Coronakrisen, men nu afholder vi vores første fysiske arrangement siden februar.
Tidsdag d. 23. juni afholder vi modelbyggemøde på Frederiksberg. Arrangementet foregår naturligvis under hensyntagen til behørig afstand og antal deltagere.
Hvis du ikke er medlem, men gerne vil vide mere om modelbyggemødet, er du velkommen til at skrive til os (klik på e-mail linket øverst på siden).
Med hensyn til foreningens øvrige aktivitetet, så som kør-selv-ture, er vi nødt til at afvente at de respektive beredskaber, der sædvanligvis er vores turmål, igen tager imod besøgende. Det er således ude af vores hænder, men vi holder løbende øje med mulighederne for også at komme i gang med kør-selv-ture.
Feuerwehr Duisburg har i mange år gået egne veje med deres køretøjer. Brandvæsenet var med til at udvikle den i dag så udbredte HLF (Hilfeleistungslöschfahrzeug) i 1970’erne – en kombination af en klassisk sprøjte til brandslukning og så et pionerkøretøj. Dette i erkendelse af, at indsatserne mere og mere orienterede sig i retning af redningsoperationer og i mindre grad mod brandslukning.
Senere begyndte man i Duisburg at operere med meget store 3- og sågar 4-akslede ”pionersprøjter”, i begyndelsen benævnt GTLF 5000 H med bl.a. 5.000 liter vandtank, og hvor H’et stod for Hilfeleistung. Senere ændredes betegnelsen til HTLF.
Man har også haft Rosenbauer-opbyggede terrængående sprøjter i stil med lufthavnenes RIV (Rapid Intervention Vehicle), og i forbindelse med Rote Hahn i 2000 bestilte brandvæsenet tre stk. Magirus Octopus – et helt nyt konceptkøretøj med specialchassis fra Titan. Octopus var tænkt som en såkaldt VLF (”Vorauslöschfahrzeug”), altså et hurtigtgående køretøj til førsteindsatsen, men Magirus var alt andet end hurtig… Det varede to år inden Duisburg fik sine tre Octopus’er, og de blev aldrig nogen succes, og det endte med, at de blev sendt retur til Magirus.
I dag er det stadig en ganske varieret vognpark, man møder hos Feuerwehr Duisburg. På nogle af de døgnbemandede stationer består førsteudrykningen af et stort kombikøretøj á la ovennævnte HTLF, en lille tankvogn (VLF med 2.400 liter vandtank) og en drejestige, mens der på andre af de døgnbemandede stationer har indsneget sig en vis normalisering med to mere traditionelle HLF og en drejestige.
Når det gælder disse mere almindelige pumpekøretøjer, råder man i dag over en større flåde af moderne sprøjter som den viste HLF 20/16 fra station 5 Homberg. Det er en IVECO 150E30 4×4 med Magirus AluFire-opbygning fra 2014. Stationen har to materielmæssigt identiske køretøjer af denne type. Den viste er en egentlige sprøjte, mens den anden organisatorisk fungerer som Gerätewagen GW 1 bemandet med kun to mand. Det er i øvrigt karakteristisk for Duisburg, at stort set alle pumpekøretøjer er bygget på terrængående chassiser.
Vi kunne også have valgt at vise en af de store kombikøretøjer, men for at få lidt variation i Månedens Køretøj valgte vi denne gang IVECO’en. Det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at vi på et senere tidspunkt vender tilbage til Duisburg på vores vej rundt i køretøjsuniverset.