Som det vel efterhånden er enhver brandinteresseret bekendt, er den stort anlagte fusion mellem brandvæsenerne i Helsingør og Fredensborg-Humlebæk kommuner nu en realitet. Etableringen af Nordsjællands Brandvæsen skete officielt den 1. januar 2004. Allerede i slutningen af 2003 blev der dog taget forskud på løjerne, idet det nye fælles brandvæsen midt i november modtog 5 fabriksnye brandkøretøjer.
Klik på billedet for at åbne bladet i et nyt vindue.
I Danmark er brugen af containerkøretøjer i beredskaberne ikke helt så udbredt, som det for eksempel er tilfældet i Tyskland og Sverige, der begge har en lang tradition for at benytte sig af materiel pakket i containere.
Beredskabsstyrelsen har siden 1982, vel som de eneste herhjemme, konsekvent og i stor stil anvendt containerbaserede løsninger til fremføring af for eksempel miljø-, rense-, afstivnings-, rednings- og brandslukningsmateriel.
Denne måneds køretøj, I14, er hjemmehørende på Hovedstadens Beredskabs station Vesterbro. Det er et af to identiske køretøjer opbygget af SAWO på Mercedes-Benz Actros 2445 L chassis, med Hiab XS 166 L Hipro kran og 5 tons frontspil. I14 blev sammen med søsterkøretøjet I16 leveret til Københavns Brandvæsen i 2013, som hhv. I15 og I11.
I14 er – som det ses på billedet – til daglig oppakket med den ene af beredskabets to evakueringscontainere, der indeholder oppusteligt telt, varmekanoner, skålbårer, stole og borde mv.
Hovedstadens Beredskab betjener sig af i alt fire containerkøretøjer eller kroghejskøretøjer – som de kaldes i HBR, to med kran og spil (som det viste) og to på Volvo FE 320 chassiser, uden kran og spil. Beredskabet har i dag en række forskellige typer containere til sin rådighed, blandt andet evakueringscontainere, klimacontainere, usarcontainere og generatorcontainer m.fl.
Hen over efteråret 2019 har Østjyllands Brandvæsen indsat 3 nye tankvogne på de 3 fuldtidsstationer i Aarhus. Køretøjerne erstatter dels 3 traditionelle tankvogne, men også de 2 specialtendere der primært var dedikeret til beredskabet på Oliehavnen i Aarhus.
De ny tankvogne skal således indgå i såvel det daglige beredskab som de også skal kunne anvendes på Oliehavnen.
For at løse den opgave er der indkøbt Scania P500 chassiser med CP17 kabine, 13 liters 500 hk motor med Allison gearkasse. Opbygningen er udført ved Rosenbauer i Leonding, hvor man har opbygget bilerne med en 10.000 liters vandtank, 500 liters skumtank, kraftig N55 pumpe, en frontmonteret RM15 vandkanon og på taget en RM80 vandkanon der begge kan fjernbetjenes fra såvel førerkabinen som i pumperum og fjernbetjening. Køretøjerne har endvidere 2 seperate skumsystemer, nemlig et Digimatic til brug for frontkanon og udlægninger, samt et Fix Mix til brug for tagkanonen.
Erfaringer fra perioden med de 2 specialtendere har gjort at man har valgt ovenstående løsning, dels for at sikre mandskabet er mere fortrolige med køretøjerne, og dels for at reducere de faste driftsomkostninger. Samlet set er det en beredskabsmæssig god løsning, der stadig sikrer en høj sikkerhed i forbindelse med større indsatser, også på Oliehavnen.
I skrivende stund har alle tre tankvogne fået udført en større ombygning af Rosenbauer. I den forbindelse er begge B-indgange mellem bagakslerne blevet udskiftet til A-indgange. Dette for at sikre en bedre indsats for slukning når man anvender den kraftige ringledning på Oliehavnen. Samtidig har flere af tankvognene været indsat med god effekt med RM80 og skum til 2 forskellige brande i bl.a. affaldsoplag, hvilket var muligt da de er med i den daglige førsteudrykning.
Østjyllands Brandvæsens 3 fundidsstationer er: Aarhus Nord (midlertidig station på brandskolen i Skejby – der påbegyndes opførelse af ny station på Klokhøjen i Lisbjerg medio 2020), Aarhus City (Ny Munkegade) og Aarhus Syd ( midlertidig station på Søren Nymarksvej 4 i Højbjerg – der opføres ny station på Søren Nymarks Vej 6a, forventet indflytning 2022).
Sidste måneds køretøj var en ældre drejestige fra Østtyskland (DDR). Denne måned kommer køretøjet fra England. NFS Heavy pump unit – et slukningskøretøj opbygget på et Fordson V7 chassis.
Køretøjet havde en bemanding på fem personer og var forsynet med en Tangye 700 gallon per minute pumpe. Nogle af køretøjerne var desuden forsynet med frontpumpe. Derudover bestod oppakningen af slanger, materiel til ansugning fra åbent vand og håndstiger.
I forbindelse med optakten til anden verdenskrig besluttede man i England at starte et beredskab, der kunne indsættes i forbindelse med luftbombardement. Man havde set de skader, der kunne opstå efter luftbombardementer, i forbindelse med den spanske borgerkrig. The AFS (Auxilary Fire Service) blev oprettet ved lov d. 22-12-1938 og blev en del af civilforsvaret. I 1941 blev AFS og lokale brandvæsner alle overført til NFS (National Fire Service). Enheden blev opløst i 1948.
Mandskabet underlagt AFS var ulønnede deltids frivillige og både mænd og kvinder kunne melde sig. Under NFS var der både fuldtids og deltids medlemmer. Når der var pauser mellem indsatserne brugte man mandskabet til krigsproduktionsopgaver.
Vognparken under AFS bestod af diverse køretøjer – drejestiger, pumpekøretøjer og redningsvogne. De var alle stort set opbygget på samme måde, så alle slangekoblinger var af samme standard. Før man fik system i opbygningen af standardkøretøjer, havde man blandt andet benyttet London Austin taxicabs. Disse taxaer kunne trække en pumpe og på taget var der plads til en stige. Vognen blev fyldt med udstyr og brandfolkene kunne så stå på trinbrættet i forbindelse med udrykning.
I skærende kontrast til sidste måneds køretøj har vi her at gøre med et køretøj, der har taget turen fra Østtyskland, DDR, tværs gennem jerntæppet til det genforenede Tyskland.
Til brandvæsenet i Potsdam leveredes i 1987 denne 30 m drejestige på IFA W50 L, opbygget af Feuerlöschgerätewerk Luckenwalde. Vognen blev indsat på den daværende hovedbrandstation i Potsdam.
Køretøjets oppakning bestod blandt andet af en oppustelig springpude, letskumaggregat, vandkanon, motorskæreskive, generator og lysmateriel.
Ved levering havde drejestigen en tilhørende kurv, som under kørsel var placeret på køretøjets front. Den løse kurv blev dog fjernet fra køretøjet d. 3. oktober 1990, da anordningen ikke levede op til sikkerhedsreglerne i det genforenede Tyskland.
I 2008 blev vognen flyttet til station Babelsberg hvor den var i drift frem til 2010. Herefter gik turen tilbage til hovedbrandstationen, hvor den var i drift, som reserve frem til 2012.
I dag er vognen overdraget til Berliner Feuerwehr Museum.
Det er næsten ikke muligt at sige brandkøretøjer og DDR i samme sætning uden også at sige IFA. Selvfølgelig har der eksisteret brand- og redningskøretøjer på andre chassiser i DDR, f.eks. Tatra og Robur, men blandt fuldtidsbrandvæsenerne – Berufsfeuerwehr – har IFA være dominerende.
Potsdam, hovedstaden i den Tyske delstat Brandenburg, ligger sydvest for Berlin. Byens brandvæsen, Feuerwehr Potsdam, betjener sig af tre stationer, Potsdam, som er hovedstation, Babelsberg og den nyeste station, Neu Fahrland, som er en ren ambulancestation. Alle er døgnbemandede.