Månedens køretøj oktober 2019 – Dykkervogn

Ny dykkervogn i Helsingør. Foto: Claus Mortensen

Som vi omtalte i vores artikel om foreningens tur til Helsingør Kommunes Beredskab i oktober 2018, er der i år tilgået en ny dykkervogn til stationen i Helsingør.

Køretøjet er en Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI med Rosenbauer Compact Line opbygning. Den er leveret af RK Brand & Teknik A/S. Vognen er sat i drift primo 2019. Den har overtaget vognnummer I 2 fra sin forgænger, en tilsvarende Mercedes-Benz Sprinter fra 1999.

Helsingør Kommunes Beredskab dækker sammen med Nordsjællands Brandvæsen og Frederiksborg Brand & Redning næsten hele den Nordsjællandske kyststrækning med båd- og dykkerberedskab.

De tre beredskaber har alle redningsdykkere på tilkald på stationerne i Helsingør, Hørsholm og Frederikssund. Udrykninger til drukning og kystnær redning, sammensættes derfor ofte af enheder fra de tre beredskaber.

Kun to andre beredskaber på Sjælland har redningsdykkere på vagt, nemlig Hovedstadens Beredskab og Østsjællands Beredskab.

  • Beredskab: Helsingør Kommunes Beredskab
  • Station: Helsingør
  • Køretøjstype: Dykkervogn
  • Fabrikat: Mercedes-Benz 319 CDI
  • Opbygning: Rosenbauer CL, RK Brand & Teknik A/S
  • Årgang: 2017
  • Foto: Claus Mortensen

Læs også om foreningens tur til Helsingør i oktober 2018

Kør-selv-tur d. 15. september 2019 – Østjylland

Volvo redningsvogn, Skanderborg. Foto: CLaus Mortensen

Søndag den 15. September gik foreningens tur til Østjylland, nærmere betegnet til Aarhus. Det er ikke så længe siden vi sidst var på besøg i Aarhus, men denne gang var det med fokus på en række nye køretøjer, som enten er blevet, eller snart vil blive leveret og indsat på flere forskellige stationer i Østjyllands Brandvæsen.

Iveco tankvogn, Skanderborg. Foto: Claus Mortensen
Volvo autosprøjte, Hørning. Foto: Claus Mortensen
Scania drejestige, Aarhus Syd. Foto: Claus Mortensen
VW indsatslederbil. Foto: Claus Mortensen

16 medlemmer var mødt op. Vores guide på dagen Jesper Hansen er både Indsatsleder ved Østjyllands Brandvæsen, men også medlem af vores forening.

Vi startede på havnen i Aarhus, hvor Station City’s nye 3-akslede Scania tankvogn står denne søndag. Den er en af tre som RK Brand og Teknik har leveret. Vognen er dog bygget hos Rosenbauer.

De nye tankvogne er et led i beredskabet på havnen og de to specialtendere der blev leveret for år tilbage, er solgt til Holland.

Ideen bag udskiftningen er, at brandfolkene vil blive mere fortrolige med de nye biler, da køretøjerne vil være en del af dagligdagens beredskab.

Vi kørte herefter til Station Syd, som ikke indgik i vores sidste besøg. Her stod både endnu en ny tankvogn men også deres nyeste stige, som er leveret i forbindelse med det store stigeudbud Metz (Rosenbauer) vandt.  Stigen skulle være sat i drift, men under uddannelse af personalet, fik den desværre skader på højre side.

Mens vi er i gang med fotograferingen af stationens køretøjer, bliver de kaldt ud til en villabrand, hvilket skubber vores tidsplan en del.

Næste stop er St. Hørning hvor der bl.a står en tankvogn med Wiss opbygning, men på det nyeste Scania chassis. Ligeledes blev stationens Volvo autosprøjte stillet op til fotografering.

Dagens officielt sidste besøg i Østjylland, var på stationen i Skanderborg. Her blev stortest alle køretøjer kørt frem, blandt andet en “ny” Mercedes Sprinter som har overtaget hvervet fra en ældre Mercedes Vito.

Ydermere råder stationen over en nyere Scania autosprøjte med Ziegler opbygning, indkøbt på statens rammeaftale.

Mange tak til vores vært Jesper Hansen.


Månedens køretøj september 2019 – München

Nye drejestiger til BF München. Foto: Jesper Lind Arpe

I Bayerns delstatshovedstad München har brandvæsenet en lang tradition for, at når de siger ensartet materiel, så mener de ensartet materiel. I modsætning til mange andre tyske storbyer, køber Berufsfeuerwehr München typisk store antal fuldstændigt identiske køretøjer. Rationalet er, at store udbud typisk giver en god pris, at alt mandskab er uddannet til at betjene alle standardkøretøjer, og at det giver store fordele ved servicering og reparationer, og dermed en stor fleksibilitet i køretøjslogistikken, når alle stationer kører med de samme køretøjer.

Tilbage i slut-70’erne udviklede Magirus sammen med brandvæsenet i München den kendte nedbyggede ”Münchener Leiter” (München-stige), som jo også blandt andet Københavns Brandvæsen har anvendt næsten konsekvent som drejestigetype siden begyndelsen af 80’erne. I slutningen af 90’erne fik Berufsfeuerwehr München så den næste generation af nedbyggede Magirus-stiger, denne gang på MAN-chassis. Siden 2016 har tredje generation nedbyggede drejestige været i drift i München.

Sammen med brandvæsenet i Augsburg er der indkøbt 17 stk. identiske drejestiger, Magirus-model ”M 32 L-AS CS-GL RC300”. Oversat til almindeligt dansk betyder det en 30 m stige med computerovervåget styring og stabilisering, 300 kg redningskurv, drejelig bagaksel og knækled med ét stigeløb efter knækket – og en maksimal arbejdshøjde på 32 m. Drejestigen er bygget på en IVECO 160E32, altså et 16 tons IVECO-chassis med 320 HK-motor. For at lette kørslen er der indbygget fuldautomatisk Allison-gearkasse.

München tegner sig for 15 af de nye drejestiger fordelt med én til hver af de 10 døgnbemandede stationer og 5 til uddannelse og til reservebeholdningen. Stigerne er leveret i 2016, men stigetypen er først endeligt taget i drift i 2017. Stationerne 4 Schwabing og 5 Ramersdorf var de første, som fik de nye stiger i drift, mens stigen på billedet er M-F 1387 fra station 7 Milbertshofen.

”Jamen der var da udstillet en München-stige på Interschutz ”Rote Hahn”-messen i Hannover i 2015!??” – Ja og nej. Magirus udstillede en demomodel magen til Münchens bestilling, og for at vise, at et stort brandvæsen allerede havde bestilt den helt nye model, blev demomodellen dekoreret  i München-design.

  • Beredskab: Berufsfeuerwehr München
  • Station: Milbertshofen (Station 7)
  • Køretøjstype: Drejestige
  • Fabrikat: IVECO 160E32
  • Opbygning: Magirus M 32 L-AS CS-GL RC300
  • Årgang: 2016
  • Foto: Jesper Lind Arpe

Kør-selv-tur d. 11. august 2019 – RK Brand & Teknik

Virksomhedens tre daglige medarbejdere. Foto: Henning Svensson

Årets tredje kør-selv-tur gik til Fyn, hvor vi havde en aftale på et sted, som var anderledes end mange af de steder vi tidligere har besøgt. Denne gang var det ikke en brandstation eller et brandvæsen, men en brandbilsopbygger, nemlig RK Brand & Teknik A/S.

Det var anden gang i foreningens historie at vi skulle besøge RK Brand & Teknik A/S v/ Vagn og Martin Pedersen i Ringe.

RK er en del af et firma som  har lavet karosseriarbejde i mere end 90 år.  Dog er det nuværende firma etableret i september 2007 af Vagn Pedersen, som kom fra Ringe Karrosseri A/S. I 2013 overtog sønnen Martin Pedersen chefrollen.

RK Brand og Teknik A/S er partner med Rosenbauer International AG og man leverer omkring 15-20 brandkøretøjer årligt. Det seneste år er der dog trillet en del flere køretøjer ud af maskinhallen.

RK er med ved bestilling, udvikling, service samt oplæring af kunden når det gælder brandkøretøjer.

For det meste bliver grundmodellen leveret fra leverandøren og RK laver så de tilpasninger der er bestilt. Det gælder fx indretning af skabe, kabine mm.

Som RK Brand & Teknik selv udtrykker det: Vi laver alt det, man ikke kan finde på internettet.

RK står også for indkøb af udstyr samt salg af køretøjer, når de skal videre i systemet.

De sørgelige rester af værkstedet. Foto: Henning Svensson
Eneste overlevende fra branden. Foto: Henning Svensson

Den 19. december 2018 blev firmaet ramt af en voldsom brand, som ødelage hele monteringshallen.  Det eneste stykke værktøj der overlevede branden var en klippebænk.

Ny Rosenbauer drejestige til Ballerup. Foto: Henning Svensson

Af store projekter man pt. arbejder med kan nævnes levering af nye sprøjter til Hovedstadens Beredskab samt lidt blandede bestillinger til Østjyllands Brandvæsen og Roskilde Brandvæsen. Det er blot en del af de mange aktiviteter RK har gang i for tiden.

Ægte fynsk brunsviger. Foto: Henning Svensson

11 af foreningens medlemmer var mødet op til dette spændende arrangement. En kop kaffe skulle der også til  – og til kaffen blev der naturligvis serveret ægte fynsk brunsvigre.

En stor tak til Martin og Co for deres gæstfrihed.

Besøg RK Brand & Teknik A/S hjemmeside

Månedens køretøj august 2019 – Autosprøjte

MAN, Rosenbauer, 4x4 autosprøjte. Foto: tony Frimodt

Berliner Feuerwehr modtog i 2010 to stk. af denne type autosprøjte – LHF (kort for Löschhilfeleistungsfahrzeug) – på MAN/Rosenbauer. Den ene vogn – B 2065 – blev placeret på station Wannsee i den sydvestlige del af Berlin, den anden – B 2066 – på station Wittenau, der ligger nordligt.

Sprøjterne er bygget på MAN TGM 13.250 4X4 chassiser med Rosenbauer opbygning. De har 1200 l vandtank og 100 l skumvæsketank. Pumpen yder 2000 l/min ved 10 bar.

Derudover er sprøjterne forsynet med CAFS, 30 m hjælpeslange på vinde, Lukas hydraulisk frigørelsesværktøj – cutter, spreder og ram,  en 8 kW generator og en Rosenbauer RM 25 E tagmonitor, der kan fjernbetjenes.

B 2066 har siden 2017 – efter en periode på station Marzahn – været placeret på station Köpenick.

Et tredie (eller første om man vil) identisk køretøj blev leveret i 2008 på MAN TGM 13.240 4X4. Dette har hidtil været i drift på station Köpenick.

  • Beredskab: Berliner Feuerwehr
  • Station: BF Köpenick, 5400
  • Køretøjstype: Autosprøjte, LHF 20-12
  • Fabrikat: MAN TGM 13.250 4X4
  • Opbygning: Rosenbauer
  • Pumpe: Rosenbauer FPN 10-2000
  • Årgang: 2010
  • Foto: Tony Frimodt

Læs også om en helt ny generation autosprøjter, der tilgik Berliner Feuerwehr i 2017

Load more

Denne side anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Du kan læse mere om cookies og om vores privatlivspolitik her:  Læs mere