Månedens køretøj april 2019 – HH 2504

HH 2504, den gule sprøjte fra Hamburg var et af syv identiske køretøjer. Foto: Tony Frimodt

Den gule sprøjte – HH 2504 – er en af en serie på syv identiske køretøjer leveret til Feuerwehr Hamburg i 1994, som første generation “Hamburger Löschfahrzeuge” HLF.

Mod slutningenn af 1980’erne oplevede man i Hamburg at antallet af ildløsindsatser var faldende, mens antallet af indsatser til miljø- og redningsrelaterede hændelser var stigende.

Som en direkte konsekvens heraf, valgte man at udvikle et helt nyt udrykningskoncept – “Hamburger Löschzug”, der blandt andet resulterede i anskaffelsen af en ny type autosprøjte – “Hamburger Löschfahrzeuge”, forkortet HLF, der kunne indsættes selvstændigt ved brand, redning og miljøindsatser samt som first-responder.

Fra at være et køretøj oppakket med alt overvejende brandslukningsmateriel, blev autosprøjten således til et kombineret brand- og redningskøretøj, som det kendes fra de fleste stedet i Vesteuropa i dag – også i Danmark.

Som den eneste af de syv, valgte man forsøgsvis at lakere HH 2504 svovlgul (RAL 1016) i modsætning til den normalt anvendte dagslysrød (fluorescerende rød, RAL 3024). Køretøjet tilgik Feuerwehrakademie Hamburg F 05 (Brand- og redningsskolen) mens de øvrigt seks blev fordelt parvis på stationerne Wandsbek F 21 (HH 2503, HH 2505), Alsterdorf F 16 (HH 2506, HH 2507) og Süderelbe F 36 (HH 2508, HH 2509).

De syv køretøjer blev bygget af firmaet FGL på Mercedes-Benz 1224 AF. Som nævnt bestod oppakningen af både brand- og redningsmateriel, blandt andet Holmatro frigørelsesværktøj, dykpumpe og 8 kW generator. Pumpen var en Rosenbauer R 240 med en ydelse på 1600 l/m ved 8 bar. Køretøjet havde en vandtank på 1400 l, fastmonteret skumtilblander, tagmonitor, 60 m førstehjælpsslange på vinde, slangekærre med 200 m B-slanger samt lysmast med 2 x 1000 W projektører. Bemandingen var 1 +5.

Hidtil bestod et slukningstog i Hamburg af autosprøjte (LF 16), tankvogn/tender (TLF 16/25), drejestige (DLK 12/23), let redningsvogn (RW 1) og et ledelseskøretøj (KLF). I det nye koncept bestod udrykningen i stedet af 2 autosprøjter (HLF), drejestige (DLK) og et ledelseskøretøj (KLF).

Det første “Hamburger Löschzug” blev sat i drift d. 28. oktober 1994 på station Wandsbek F 21.

HH 2504 blev i 2011 foræret til et projekt i Dar es Salaam i Tanzania. Køretøjet forulykkede imidlertid i juli 2012 og blev i den forbindelse totalskadet.

I parentes kan bemærkes, at FLG – Feuerlöschgerätewerk Luckenwalde – der byggede de syv sprøjter, er en tidligere østtyske brandmaterielfabrik i Luckenwalde syd for Berlin. Før murens fald var det her, man byggede de meget store serier af brandkøretøjer på IFA W50-chassiser, og det var også – så vidt vides – den eneste drejestigefabrik i Østeuropa, når der ses bort fra Sovjetunionen. I dag ejes fabrikken af Rosenbauer, og der bygges blandt andet AT3-køretøjer i Luckenwalde.

  • Beredskab: Feuerwehr Hamburg
  • Station: Feuerwehrakademie Hamburg F 05 (Brand- og redningsskolen)
  • Køretøjstype: HLF (autosprøjte)
  • Fabrikat: Mercedes-Benz 1224 AF
  • Opbygning: Feuerlöschgerätewerk Luckenwalde
  • Årgang: 1994
  • Foto: Tony Frimodt

Læs også om foreningens studietur til Hamburg i 2013

Generalforsamling d. 24. marts 2019 – Brandmuseum

Håndbyggede metalmodeller af københavnske køretøjer. Foto: Henning Svensson

Den 24. marts afholdt foreningen sin årlige generalforsamling. Vi havde fået lov at låne lokaler på Hovedstadens Beredskabs nye brandmuseum på Vesterbros brandstation.

Før den egentlige generalforsamling fik vi en grundig gennemgang af det nyoprettet brandmuseum. Brandmuseet lå indtil 2018 på Dæmningens Brandstation i Valby.

På grund af nedlæggelse af stationen skulle museet enten nedlægges eller flyttes. Københavns nye bymuseum var først i spil, men efterfølgende fandt man egnede lokaler på station Vesterbro. Her har man i dag rådighed over to etager.

Efter gennemgangen af museet fik vi afholdt vores ordinære generalforsamling, kun afbrudt af en omgang pizza. 46% af foreningens medlemmer var mødt op denne dag.

Ifølge den oprindelige plan skulle vi efter generalforsamlingen have besøgt station Vesterbro og derfra være kørt i samlet flok til station Glostrup for at se HBR’s nyeste Volvo sprøjte. Den plan blev dog ændret da der kom meldinger om at Volvo sprøjten skulle flyttes til en anden station samme dag.

Efter en kort rådslagning blev det enstemmigt vedtaget at resten af generalforsamlingen skulle afholdes i Glostrup.

På station Glostrup fik vi gennemgået HBR’s nyeste sprøjte på Volvo FL samt set resten af vognparken.

Vi så følgende køretøjer på stationen:

  • M11 Sprøjte Scania P94 2003
  • M106 Sprøjte Volvo FL 280 2019
  • S21 Drejestige Iveco Magirus 160C30FF 2012
  • V1 Tankvogn Volvo Fm
  • KE11 Miljøvogn CBRN MB Atego 2010
  • FE11 Fleksibel enhed MB Sprinter

Efter en god generalforsamling kørte alle hjem. Station Vesterbro besøger vi en anden gang.

Brandmuseet bor på Enghavevej 170, 2450 Kbh SV og kan besøges tirsdag og lørdag kl. 10-14.

Læs mere om Brandmuseet

tim Ole Simonsen fra Hovedestadens Beredskab fortæller. Foto: Henning Svensson
En imponerende mandshøj, håndbygget bygningsmodel. Foto: Henning Svensson
Der er sket lidt siden den gang. Foto: Henning Svensson
Ny Rosenbauer sprøjte i Glostrup. Foto: Henning Svensson

Månedens køretøj marts 2019 – Taipei

Pumpevogn fra Taipei. Opbygget på et Toyotachassis og vel nærmest hvad vi kender som en HSE. Foto: Henning Svensson

Denne måneds køretøj er en pumpevogn fra Taipei, som er hovedstaden i Taiwan. Køretøjstypen er standard på næsten alle brandstationer i Taipei og svarer til det man i Danmark kalder en HSE (Hurtig Sluknings Enhed).

Taipei City fire Department, der blev en selvstændig enhed d. 10. juli 1995, var indtil det tidspunkt en del af Fire and Police District. Taipei bliver dækket af 45 stationer og man har en bemanding på 2010 medarbejdere.

Taipei City Fire Department er underlagt The National Fire Agency of the Ministry of the Interior of the Republic of Taiwan. Man løser brand, katastrofe, ambulance og redningsopgaver.

Vognparken består af en lang række forskellige typer køretøjer, både nye og gamle.

Nogle køretøjer ligner noget vi kender herhjemme og i Europa generelt, andre igen er ret anderledes. Opbygninger og chassiser er for en stor dels vedkommende lokale (læs asiatiske).

Desværre taler man ikke så meget engelsk på stationerne (læs intet), så det kneb gevaldigt med at få oplysninger om de forskellige køretøjer mv. Den del er derfor lidt mangelfuld.

  • Beredskab: Taipei Fire Brigade.
  • Station: Central railway station
  • Køretøjstype: Pumpevogn
  • Fabrikat: Toyota
  • Opbygning: Ukendt
  • Årgang: Ukendt
  • Foto: Henning Svensson

Læs også om et andet asiatisk køretøj, en minisprøjte fra Tokyo

Månedens køretøj februar 2019 – Udskiftning

Udskiftning af sprøjter i Hovedstadens Beredskab. Foto: Claus Marott Pedersen

Hovedstadens Beredskab er i år gået i gang med en udskiftning af de eksisterende MAN automobilsprøjter fra 2002.

Denne gang er valget faldet på en Volvo FL, som er 10 cm smallere end MAN sprøjterne. Firmaet Rosenbauer Group fra Østrig  er leverandør af de i alt 13 stk. automobilsprøjter.

De første to prototyper er kommet til Danmark og man er nu i gang med at teste indretning m.m. så man kan påbegynde den egentlige udskiftning. De to køretøjer er indsat på stationerne Christianshavn og Glostrup.

De nye automobilsprøjter bliver leveret i to forskellige versioner. En type er indrettet med frigørelsesudstyr og en anden med Dräger BG4 kredsløbsapparater (røgdykning med lang indsatstid). Forskellen er indretningen i et af de syv skabe (forreste skab i højre side), derudover er de oppakket og indrettet på samme måde.

Der leveres 12 stk. sprøjter i standard størrelse samt 1 stk. af en mindre model til station Dragør.

  • Beredskab: Hovedstadens Beredskab
  • Station: Christianshavn og Glostrup
  • Køretøjstype: Automobilsprøjte
  • Fabrikat: Volvo FL 280 4×2 LL
  • Opbygning: Rosenbauer TLF 1800 AT
  • Årgang: 2018
  • Foto: Claus Marott Pedersen

Læs også om: Ny type køretøj i Hovedstadens Beredskab, baggårdsliften

Månedens køretøj januar 2019 – Bath

Metz drejestige fra Bath i England. Foto: Henning Svensson

I 2012 Fik Avon Fire & Rescue Service (AFRS) to nye drejestiger. Den ene af de to (identiske) drejestiger blev placeret i Bath, England.

Avon Fire & Rescue Service består af 22 stationer. En af stationerne ligger i byen Bath, der har ca. 90.000 indbyggere. Byen er i øvrigt berømt for sine romerske bade og velbevaret georgiansk arkitektur (så fik vi lige sneget lidt kultur ind).

Beredskabet i Bath dækker et område på 119 km2, heraf består ca. 33% af områder med bymæssig bebyggelse. Brandstationen i Bath er døgnbemandet og har til huse i en bygning fra 1938.

I 2015 betjente man sig i Bath af følgende køretøjer:

  • 1 stk. RP = Rescue pump (autosprøjte)
  • 2 stk. WRL = Water Tender Ladder (autosprøjte med redningsstige)
  • 1 stk. TTL = Turntable ladder (drejestige)
  • 1 stk. SW/AR = Swift water / Animal rescue (overfladeredning og dyreredning)
  • 1 stk. L4V = Light four wheel drive vehicle (let 4×4 køretøj)
  • Beredskab: Avon Fire & Rescue Service
  • Station: Bath
  • Køretøjstype: Drejestige, 27 m
  • Fabrikat: MAN TGM 15.290 4×2
  • Opbygning: Rosenbauer/Metz
  • Årgang: 2012
  • Foto: Henning Svensson

Læs også om: Ladder 17 fra Boston Fire Department

Du kan læse mere om de romerske bade og georgiansk arkitektur her

Load more

Denne side anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Du kan læse mere om cookies og om vores privatlivspolitik her:  Læs mere