Månedens køretøj december 2018 – Tivoli

T1 fra beredskabet i Tivili i København. Foto: Henning Svensson

I 2009 fik Tivoli sin første sprøjte. Den var en del af et nyt beredskab, der skulle være med til at højne sikkerheden i haven.

Der er ca. 30 personer, som er uddannet i brandslukning og førstehjælp i Tivoli. Denne styrke består blandt andet af Tivolibetjente og servicepersonale.

Sprøjten er placeret ved service indkørslen ved Tietgensgade og kan rykke ud med kort varsel. Sprøjten dækker kun området inde i haven. Ved brand i Tivoli samt ved hjertestop, bliver Tivolis Beredskab tilkaldt som første indsats og samtidig bliver der slået alarm via 112.

Sprøjtens oppakning består af trykluftapparater til to røgdykkere, pumpe, slanger, strålerør, forgrener, en lille stige, økse, projektør og hjertestarter. Brandbilen er monteret med blå blink og udrykningssignal.

Brandmændene fra beredskabet er lokalkendte og kan hjælpe den ankommende styrke med at komme på plads. Brandmændene har også mulighed for at begynde brandslukning. De kan tilkoble slanger og Otterpumpe til havens tre brandhaner, samt suge vand fra søerne i haven.

Den første sprøjte Tivoli satte i drift, var bygget på en forlænget golfvogn af mærket Club Car Carryall 6″. Som det kan ses på billederne, skete der løbende en tilpasning af sprøjten. F.eks. blev en tredje siddeplads udskiftet med et skab.

I 2017 fik Tivoli deres anden sprøjte, opbygget af Hauberg Technique. En stor forbedring er den nu lukkede kabine, der skærmer mandskabet mod vejrliget.

  • Beredskab: Tivoli Beredskab
  • Station: Køreporten (Tietgensgade)
  • Køretøjstype: Eldrevet Brandbil
  • Fabrikat: Ukendt
  • Opbygning: Hauberg Technique
  • Årgang: 2017
  • Foto: Henning Svensson

Læs også om et andet meget specielt køretøj med tilnavnet sugerøret

Månedens køretøj november 2018 – H. F. Nielsen

4x4 sprøjte opbygget af H. F. Nielsen i Haslev. Foto: Tony Frimodt

H. F. Nielsen i Haslev leverede i 1983 dette køretøj, en autosprøjte 16/8 på Mercedes-Benz 1017 4×4 med Ruberg R 30 LT-HT pumpe, til Næstved Brandvæsen. Vognen fik ved levering vognnummer NB2.

I en årrække kørte NB2 som første sprøjte fra brandstationen på Manøvej og siden som landsprøjte, for til sidst at tilgå brandvæsenets reserve.

I forbindelse med kommunalreformen i 2007 blev bl.a. Suså kommune indlemmet i Næstved kommune og således blev Suså Brandvæsen til Næstved Brand & Redning, station Herlufmagle.

Suså Brandvæsen havde hidtil betjent sig af bl.a. en DAF sprøjte med en fortid i Holland. Med omorganiseringen af brandvæsenet, blev NB2 flyttet til Hjælpebrandstationen i Herlufmagle og fik siden vognnummer NB M5.

I 2010 begyndte man at udskifte køretøjer i Næstved Brand & Redning. Der blev bl.a. indkøbt to nye Mercedes-Benz Atego1329 autosprøjter med Rosenbauer AT2 opbygning. De to køretøjer blev placeret hhv. i Næstved og Fuglebjerg.

I 2012 indkøbte man en fabriksny Rosenbauer tanksprøjte til Hjælpebrandstationen i Herlufmagle og M5 kom derfor retur til Hovedbrandstationen i Næstved, hvor den kørte som reservesprøjte og siden som Frivillig sprøjte, indtil den i 2017 blev afmeldt og udgik. Vognens videre skæbne er ikke redaktionen bekendt.

  • Beredskab: Næstved Brand & Redning
  • Station: Næstved
  • Køretøjstype: Autosprøjte
  • Fabrikat: Mercedes-Benz 1017 AF/36 4×4
  • Opbygning: H. F. Nielsen
  • Årgang: 1983
  • Foto: Tony Frimodt

Læs også om: Foreningens generalforsamling i 2013, der blev afholdt i Næstved

Kør-selv-tur- d. 7. oktober 2018 – HKB

Ny kronborgsprøjte på Mercedes-Benz Atego med Rosenbauer Compact Line opbygning. Foto: Claus Mortensen

I alt 10 medlemmer var mødt frem for at deltage på turen rundt til Helsingør Kommunes Beredskab – HKB. Vejret viste sig, trods årstiden, fra sin bedste side med blå himmel og sol.

Dagen startede på station Helsingør, hvor især den nye Kronborgsprøjte tiltrak sig en del opmærksomhed – og med rette. Den er den eneste af sin slags i Danmark, endnu. Sprøjten var ved vores besøg endnu ikke i drift, men mandskabet var i fuld gang med omskolingen, så den vil sikkert snart kunne ses i bybilledet.

En ny dykkervogn er også på vej til HKB, så det var formentlig ved at være sidste chance for se den nuværende. Vi håber at kunne bringe bileder af den nye bil på et senere tidspunkt.

Brandstationen i Helsingør. Foto: Claus Mortensen
Scania sprøjte, Espegærde. Foto: Claus Mortensen

Efter besøget i Helsingør kørte kolonnen til Espergærde, der råder over en sprøjte og en kassevogn. Stationens Scania sprøjte er ved at være gammel, så det forventes at den skal skiftes i nær fremtid.

Mercedes-Benz Atego, Rosenbauer AT3, Tikøb. Foto: Claus Mortensen

I Tikøb har de fået en terrængående sprøjte som erstatning for den tidligere, der måtte lade livet efter blot 8 måneder i drift. Den brændte simpelthen under indsats.

Stationen har ligeledes en Mercedes-Benz GD slangetender, med en fortid i Ringsted.

Scania tanksprøjte, Hornbæk. Foto: Claus Mortensen

Stationen i Hornbæk var dagens sidste stop og her fik vi bakset deres to køretøjer udenfor og linet op på den trange plads.

Alt i alt en fantastisk dag hos HKB. En stor tak til brandvæsenet for deres gæstfrihed og for hjælp med at køre biler ud til fotografering.

Læse om foreningens generalforsamling i 2011, der blev afholdt i Helsingør

Månedens køretøj oktober 2018 – Tokyo

Lille autosprøjte fra Tokyo Fire Department. Foto: Henning Svensson

I millionbyen Tokyo har man mange smalle gader. Derfor har man valgt et koncept med små sprøjter, der foruden mandskab kun medbringer vand, slanger og pumper.

Disse små sprøjter (L=5,70m / H=2,7m / B=1,90m) er pakket op ens på begge sider, så man kan parkere helt op til en væg, hvis det bliver nødvendigt. Køretøjet vejer 6,7 ton og er bemandet med seks brandfolk.

Sprøjten har kun en vandtank på 1000 l, men der medbringes en slangevogn, så man hurtigt kan udlægge slanger til nærmeste vandforsyning. Der er intet redningsudstyr på køretøjet.

Tokyo Fire Department (TFD) blev oprettet den 7. marts 1948 og er i dag verdens største bybrandvæsen.

Ved brug af 81 brandstationer og 18.408 ansatte dækker man et areal på 619 km2 med en befolkning på 9,4 millioner. De mange stationer er fordelt på i alt 10 distrikter.

Den samlede flåde pr. 2017 består af i alt 1974 enheder. Det drejer sig om: 251 ambulancer, 489 autosprøjter, 48 kemiske brandvogne, 86 redningsstiger, 93 kommandovogne, 29 redningsvogne, 9 brandbåde og 7 helikoptere.

I 2016 rykkede brandvæsenet ud til: 3982 brande, 777.382 ambulancekørsler (i gennemsnit 8,5 ture pr. ambulance pr. dag) og 21.980 redningsopgaver (heraf er 31% færdselsuheld).

  • Beredskab: Toyota Fire Department
  • Station: Alle
  • Køretøjstype: Autosprøjte
  • Fabrikat: Hino
  • Opbygning: –
  • Årgang: –
  • Foto: Henning Svensson

Læs også om et HSE-lignende køretøj fra Singapore Civil Defence Force

Månedens køretøj september 2018 – Baggårdslift

Vesterbros Baggårdslift S124. Foto: Claus Mortensen

Afløseren for de københavnske Bobcatstiger er Baggårdsliften, et sæt bestående af en lastvogn med autotransportlad og en baggårdslift på bælter.

På grund af en del baggårde i København, valgte man i 1993 at erstatte de gamle afprodsstiger fra 1970’erne med tre enheder af typen Bobcat. Køretøjerne blev bygget i samarbejde mellem Bobcat og Københavns Brandvæsen og indsat på Vesterbro og Fælledvej. En tredie var reserve.

Modellen var af typen Bobcat 753, hvorpå man satte en ekstra aksel. De blev fremført på en Mercedes Benz 1120L undervogn.

Da de to tilbageværende Bobcat stiger skulle udskiftes, så man sig omkring i Europa for at finde en afløser.

Afløseren blev fundet hos Räddningstjänesten Storgöteborg, der benyttede en Ommelift fremført på en Volvo FES300 undervogn.

Det blev besluttet at indkøbte to stk. magen til Göteborgs og sætte dem i drift på Vesterbro og Fælledvej.

Liften er ikke en decsideret redningslift, da den er for længe om at blive udpakket, men den kan anvendes som arbejdsplatform i forbindelse med slukning mm.

Man har valgt at beholde en af Bobcatstigerne, som reserve, indtil videre.

  • Beredskab: Hovedstadens Beredskab
  • Station: Fælledvej (S122/22) og Vesterbro (S124/24)
  • Køretøjstype: Baggårdslift/afprodsstige
  • Fabrikat: Volvo FL, Omme Lift
  • Opbygning: Vandborg Karosserifabrik, Omme Lift
  • Årgang 2015
  • Foto: Claus Mortensen

Læs også om foreningens tur til Göteborg i juni 2018

Load more

Denne side anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Du kan læse mere om cookies og om vores privatlivspolitik her:  Læs mere