Hos Hovedstadens Beredskab har man netop sat en ny drejestige i drift på Hovedbrandstationen. Køretøjet er en Mercedes-Benz Econic, der har medstyrende bagaksel og stigen er en Rosenbauer L32A-XS.
Stigeparken er femdelt og forsynet med vippeled (knæk), og kurven kan belastes med op til 500 kg (svarende til fem personer). Den maksimale arbejdshøjde er 32 m.
På lavetten er der modsat operatørens plads placeret en Rosenbauer RS 14 Super Silent generator, der forsyner arbejdslamperne på kurven med strøm. Ved siden af generatoren er placeret en luftbank bestående af fire 6,8 liters trykluftflasker, der forsyner mandskabet i kurven med luft, således at de ikke behøver at arbejde med apparater på, men alene skal bære lungeautomat og maske.
På kurven kan monteres IR-kamera og vandkanon, ligesom der er udtag til en c-slange. Det er også muligt at montere bårebeslag i kurven. I kurven er placeret en række ankerpunkter til sikring af mandskabet, når de arbejder i og uden for kurven.
Faktisk er der med den nye drejestige tale om en historisk begivenhed. Ikke siden Københavns Brandvæsen i 1988 indkøbte en Metz DLK 24 på Mercedes-Benz 1120 F (indsat på Tomsgården som S13) har man benyttet Metz (i dag Rosenbauer) drejestiger. Ud over en Bronto lift (Hvidovre) har man alene betjent sig af Magirus drejestiger.
Det skal blive spændende at se hvad der fremadrettet sker på drejestigefronten i HBR. Bliver det mon Rosenbauer over hele linjen?
Hvad der skal ske med Hovedbrandstationens afgående drejestige er ikke redaktionen bekendt, men mon ikke den flyttes til en anden station..