Denne måneds køretøj er en drejestige af typen “109-foot steel rear-mounted ladder” bygget hos KME og leveret til Boston Fire Department.
Boston Fire Department bestilte i 2012 tre identiske drejestiger. De andre to blev sat i drift som hhv. Ladder 18 og Ladder 29.
Ladder 17 er stationeret sammen med Engine 7 på brandstationen på Columbus Avenue 200.
Stationen åbnede d. 10. maj 1971. I den forbindelse flyttede Engine 26, Engine 7 og Ladder 17 fra deres gamle station på Broadway 194 i midtbyen til den nye station.
Engine 26 blev nedlagt d. 10. april 1981.
Engine 7 og Ladder 17 dækker områderne South End, Back Bay, Beacon Hill, Downtown og dele af South Boston.
Hvert år kører Engine 7 ca. 3800 udrykninger mens Ladder 17 kører ca. 4000.
Boston Fire Department dækkede i 2013 en areal på 473 square miles og med en befolkning på 574.283 indbyggere. Til det formål er der 34 brandstationer fordelt på 11 distrikter og en mandskabsstyrke på 1467 stk.
Man betjener sig af en række forskellige typer køretøjer (amerikanske betegnelser): 33 engine companies, 20 ladder companies, 2 rescue companies, 2 tower companies, 1 marine unit, 2 tunnel/confined space units, 2 brush fire units, 1 hazardous materials unit, 1 USAR unit, 1 special unit, 1 air supply unit, 1 rehabilitation unit, 1 mobile command unit, 1 mobile decon unit, 1 hydrant thawing unit.
Den 9.-10. juni 2018 afholdt vi foreningens fjerde udenlandstur. (Hamburg i 2005, Oslo i 2010, Hamburg i 2013). Denne gang gik turen til Gøteborg, Sverige. Vi skulle besøge fire stationer hos Räddningstjänsten Storgöteborg.
Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) er et kommunalt samarbejde mellem seks kommuner: Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryds, Partille og Lerum.
Beredskabet dækker cirka 830.000 indbyggere. Redningstjenesten Storgöteborg omfatter:
11 Heltidsstationer (døgnstationer)
8 Räddningstjänst i beredskab (deltidsstationer)
7 râddningsvärn (frivillige)
848 Ansatte
Lindome brandstation
Vi var otte medlemmer som kørte mod Gøteborg lørdag morgen.
Vores første mål var Lindome brandstation, 437 93 Lindome, hvor vi havde en aftale kl. 13.00.
Efter en kop kaffe samt lidt oplysninger om beredskabet skulle der fotograferes.
Følgende køretøjer blev fremvist:
1127 BCL972 Sprøjte Scania P400 CB4X4HHZ 2010
1239 PPK272 Tankvogn/Trækker Volvo FM 6×2 2013
1447 AEX415 Alternativ Släckenhet MB Sprinter 519 Bluetec 2014
1453 RYP544 Terrænvogn Hägglunds BV206 1980
1489 NOL559 Terrænvogn Nissan Navara D401 2013
1510 WWU599 Indsatsleder Volvo V70 2005
BEY015 Reko Trailer ned Terrænvogn 2008
HKU255 ATV Polaris Sportsman 6×6 2008
Kungsbacka Brandstation
Vores næste besøg var på Kungsbacka brandstation, 434 43 Kungsbacka.
Her blev vi mødt af en brandmand, der gjorde store øjne. Man vidste godt der ville komme gæster, men ingen havde i øvrigt tænkt over det.
På trods af en lidt tung start blev det også her et super besøg. Alt, som var værd at se på, blev trillet ud og nærmest skilt ad.
Første besøg søndag morgen var på Räddningstjänsten Storgöteborg (hovedbrandstation), Gårda brandstation, 412 50 Gøteborg.
Stationen er hjemsted for alarmcentralen og for indsatslederenhederne, som bliver brugt i forbindelse med store indsatser. Desværre var det ikke muligt at få de to indsatsledervogne kørt ud.
På stationen holder også baggårdsliften. (Samme type som Hovedstadens Beredskab har anskaffet sig to af). Den svenske lift er taget ud af beredskab på grund at en teknisk fejl. I samme forbindelse har man fundet ud af at den ikke levede op til de ønsker man havde.
I Gøteborg er der cirka 30 adresser hvor den skulle bruges i forbindelse med redning. Når der var varslet øvelse, var alle tilkørselsveje ryddet og gårdene var tomme. Kom man uanmeldt var der parkeret biler, stole, borde og vasketøj.
Nu har man via lovgivningen anmodet husejerne om at sørge for flugtveje med mere. I samme forbindelse har man i de nævnte områder fyldt sprøjter med ekstra flugtmasker.
Brandstationen er nabo til Ullevi stadion, hvor Danmark i 1992 vandt EM 2-0 med Tyskland.
Mayfield Village Fire Department i Cleveland Ohio, USA, modtog i 1978 Engine 612, en sprøjte bygget på GMC/E-One. Ved levering var vognen pakket op med løftepuder og andet redningsmateriel og fungerede derfor som rednings- og førstehjælpssprøjte. Engine 612 var den første af sin slags i lokalområdet og påkaldte sig således en del opmærksomhed.
På et tidspunkt 1990’erne gennemgik vognen en mindre renovering, hvor den blandt andet fik ny lysbro og blitz-blink. Den forlod definitivt aktiv tjeneste i 2005 og blev herefter doneret til et lokalt museum, hvor den henstod i nogen tid.
I dag er vognen i privat eje – i Næstved.
Eivind Jæger har i mange år interesseret sig for amerikanerbiler. Han havde længe ønsket at købe en amerikansk brandbil, så da lejligheden bød sig, slog han til.
Ejvind har selv hentet vognen i USA, fået den sejlet til Danmark og efterfølgende renoveret den, så den i dag fremstår ualmindelig flot og – ikke mindst – stort set udrykningsklar.
Køretøjet ovenfor er et Light Fire Attack Vehicle fra SIngapore Civil Defence Force. Det svarer lidt til en dansk HSE (Hurtig Sluknings Enhed).
Den store forskel er at køretøjet ikke selv medbringer vand.
I Singapore er der en lov som siger at der for hver 100 m skal være en brandhane. Så dem er der mange af.
Singapore er også kendt for sine mange små gader, så det er også en fordel at køretøjet ikke fylder så meget i landskabet.
Denne type køretøj (LF) er placeret på alle brandstationer i Singapore.
Konceptet er fra 2000 og de første vogne blev kalde LF1G (Light Fire første generation). Typen på billedet er LF2G som kom til i 2012.
Køretøjet er bemandet med fire brandfolk, som alle har deres røgdykkerudstyr med. Bagerst på køretøjer er placeret en stor pumpe med fødeslanger som kan tilsluttes en brandhane. Her er også udgange til almindelige brandslanger.
I midten af køretøjet er en stor vandkanon som kan sættes ind i bekæmpelsen af brande.
Køretøjet er også udstyret med CAFS anlæg, frigørelses udstyr, termisk kamera og førstehjælpe udstyr.
Taget er et overdække, som kan tages af.
Køretøjet er det første som bliver afsendt i forbindelse med brand og trafikuheld.
I dag er man fremme ved LF5G som har plads til fem mand. Det betyder at der i dag også er en førstehjælper med på køretøjet.
Beredskab: Singapore Civil Defence Force
Station: Central Fire Station (hovedbrandstationen)
Den 15. april 2018 var foreningen på besøg i Smilets By, Aarhus. Denne gang var målet Østjyllands Brandvæsen. Her skulle vi besøge fire stationer.
Havnestationen med Danmarks to største brandbiler, Station City, Midlertidig Station Nord og Frivilligenheden, placeret på brandskolen i Aarhus N.
Brandstationen på Aarhus havn
HA SPT1 Crashtender Scania 480
HA SPT2 Crashtender Scania 480
M2 Slangetender Toyota Landcruiser
CI C2 Containervogn Volvo FM
UM48144 Trækker. Toyota Rav 4
Container med slanger og slukningsudstyr
3 trailere påmonteret kraftige vandkanoner.
Afprodsstige
Trailer med gummibåd
Køretøjerne på havnestationen bliver betjent af mandskab fra station City.
Station City i Aarhus
Station City – “Munkebakken” – ligger midt i Aarhus. En station som ikke giver meget plads til de helt store foto setup. Men hvor der er hjerterum er der også foto plads. Med lidt hiv og sving fik vi set følgende køretøjer.
I1 Indsatsleder VW T5 multivan
CI S1 Drejestige Meredes Benz Econic
CI M1 Sprøjte Scania
CI M2 Sprøjte Scania
CI C1 Containervogn Scanis P340
CI V1 Tankvogn Svania 320
CI V2 Tankvogn 94D 260
CI Dyk1 MB Sprinter
R1 Redningsvogn Scania
Fra station City gik turen forbi den lokale burger bar, så alle kunne få lidt frokost.
Station Nord på brandskolen
Sprøjten fra Station Nord er flyttet ud på brandskolen. Her afventer man en nybygget brandstation.
Her er NO M1 Sprøjte Cania 94D 300 placeret.
Frivilligenheden
På brandskolen holder Aarhus frivilligenhed også til. Her fik vi en oplevelse vi ikke har oplevet før. Alle køretøjer blev vasket, mens vi ventede.
DX60571 Sprøjte Scania 82M
VE R1 Redningsvogn Volvo
VE C1 Containervogn Scania 82M
VE L2 Lastvogn Volvo FM7
BD12756 Bus MB Sprinter med Lysgiraf af typen Himoinsa (AX6830)
En god dag i Smilets By, hvor der blev taget godt imod os alle steder. Syv medlemmer var med rundt i det jyske.