Månedens køretøj juli 2017 – Sankt Augustin

St. Magleby S32. Ex. Sankt Augustin. Foto: Rune Christensen.

Drejestige S 32 blev leveret medio 1990 til Freiwillige Feuerwehr Sankt Augustin, Löschzug Mülldorf i det genforenede Tyskland. Her gjorde den tjeneste frem til 2012, hvor den blev afløst af en ny MAN /Metz drejestige.

Medio 2013 blev S 32 leveret til Dragør Brandvæsen og indsat som S 1. Den blev i forbindelse med etableringen af Hovedstadens Beredskab omnummereret til S 32 og er fortsat i drift på station Store Magleby.

Det forventes, at S 32 afløses af S 26 – tidligere Københavns Brandvæsen S 11 – senere i år. Der skal dog først foretages nogle tilpasninger af remisen på station Store Magleby, da den nye drejestige er en anelse højere end sin forgænger og derfor ikke kan være i remisen, som den er udformet i dag.

  • Beredskab: Hovedstadens Beredskab
  • Station: Store Magleby
  • Køretøjstype: Drejestige med kurv
  • Fabrikat: Iveco Magirus 120-25 AN/42, 4×2
  • Opbygning: Magirus DLK 23/12 (30 m)
  • Årgang: 1989
  • Foto: Rune Christensen

Se FF Sankt Augustin, Löschzug Mülldorfs nuværende MAN drejestige

Læs også om den første Bronto Skylift i et dansk brandvæsen

Månedens køretøj juni 2017 – Billstedt

Mercedes-Benz Actros containerbil fra BF Billstedt. Foto: Christian Aagaard Nielsen

Brand- og ambulancestation F25 Billstedt i Hamburg er køretøjsmæssigt ganske velbestykket. På stationen betjener man sig af flere specialkøretøjer.

Vognparken består, ud over indsatslederkøretøj, to sprøjter, drejestige og fire ambulancer, blandt andet af redningsvogn (GW-Rüst 2), to dykkervogne – lille (reserve) og stor, et kommunikationskøretøj og et containerkøretøj. Dertil kommer et antal containerlade med forskellige oppakninger.

Det viste containerkøretøj, HH 2960, er stationeret på Billstedt. Den er det ene af to identiske køretøjer på Mercedes-Benz Actros med kran, leveret til Feuerwehr Hamburg i 2013. Kranen er en Fassi F 105 AXP24 med en maksimal løftekapacitet på 10,4 ton.

På billedet er vognen læsset med AB Atemschutz (AB-0031) (Container åndedrætsbeskyttelse), som er pakket op med trykluftapparater for lang indsatstid, trykflasker, kemikalieindsatsdragter samt kemi- og strålings-måleudstyr.

  • Beredskab: Feuerwehr Hamburg, D
  • Station: Feuer- und Rettungswache Billstedt F25
  • Køretøjstype: Containerkøretøj m. kran
  • Fabrikat: Mercedes-Benz Actros 2536 L 6×2
  • Opbygning: Meiller RK 20.60/Fassi F 105 AXP.24/Wille
  • Årgang: 2013
  • Foto: Christian Aagaard Nielsen

Læs også: I 2013 tog foreningen på Studietur til Hamburg

Kør-selv-tur d. 21. maj 2017 – MidtVest

Pionervogn på Mercedes-Benz Sprinter 519 chassis, station Ikast. Foto: Tony Frimodt

I strålende solskin og med en lufttemperatur, der stod i skarp kontrast til vores forrige tur (til Dragør og Tårnby), drog 10 af foreningens medlemmer til Midt-jylland. Målet var denne gang Brand & Redning MidtVest.

Der var truffet aftale om at besøge stationerne i hhv. Engesvang, Ikast og Herning, som altid med henblik på at fotografere køretøjer.

Kl. 11.00 blev medlemmerne budt velkommen på brandstationen i Engesvang, af viceberedskabschef Niels Christensen.

Engesvang er en lille station med 11 deltidsbrandfolk og et køretøj, en Scania P410 tanksprøjte med Ziegler opbygning. Scaniaen er indsat for nylig og afløste en Mercedes Benz Actros 2036/ Rosenbauer AT 3 tanksprøjte, der nu kører i Ikast.

Brandvæsenet fik ultimo 2016/ primo 2017 leveret 4 stk. Scania tanksprøjter via GKV, indkøbt på den statslige rammeaftale.

Den ene af to Bronto redningslifte hos Brand & Redning Midtvest. Den anden står i Herning. Foto: Tony Frimodt

Næste stop, brandstationen i Ikast

Station Ikast, der drives af Falck, huser udover brandvæsenets køretøjer også Falcks ambulancer og autohjælpsvogne mv.

Over en kop kaffe orienterede viceberedskabschefen om Brand & Redning MidtVest, hvorefter der blev fotograferet køretøjer.

På stationen, der har tilknyttet 22 deltidsbrandfolk, betjener man sig af:

  • 2 stk. Mercedes Benz Actros 2036/Rosenbauer AT 3 tanksprøjter
  • MAN TGM 18.280/Bronto redningslift
  • MAN M2000L 18.284 tankvogn med 8000 l. tank
  • Mercedes Benz 519/Rosenbauer redningsvogn.
Stor tankvogn på Mercedes-Benz Actros 2441, station Herning. Foto: Tony Frimodt
Brand & Redning MidtVest, station Herning. Foto: Tony Frimodt
Ny tanksprøjte på Scania chassis med Ziegler opbygning. Foto: Tony Frimodt

Dagen sluttede små 15 km fra Ikast, i Herning

Station Herning, der er brandvæsenets største og i øvrigt nabo til Beredskabs-styrelsen Midtjylland, lever i et bofællesskab med Falck.

Stationen har tilknyttet 24 deltidsbrandfolk og huser desuden administration og autoværksted.

På værkstedet arbejder fire mand alle hverdage med at servicere både brandvæsenets- og Herning kommunes køretøjer. Derudover deltager de i brandudrykningen.

I Herning betjener man sig af:

  • Scania P 340 tanksprøjte med Ziegler opbygning (magen til Engesvang)
  • Mercedes Benz Atego 1529 autosprøjte med GKV opbygning
  • Mercedes Benz Actros 1831/Bronto redningslift
  • Mercedes Benz Actros 2541 tankvogn med 12000 l. tank
  • Mercedes Benz 519 4×4 HSE
  • Mercedes Benz Sprinter redningsvogn
  • Mercedes Benz Atego 1222 miljøvogn.

Brand & Redning MidtVest fakta

Brand & Redning MidtVest varetager beredskabet for 185.000 indbyggere i kommunerne Ringkøbing-Skjern, Herning og Ikast-Brande.

Man dækker et areal på ca. 80 x 90 km, hvilket gør beredskabet til landets næststørste – arealmæssigt.

Der opereres ud fra 15 stationer, fire kommunale og 11 Falck brandstationer, med 65 køretøjer, 16 fastansatte og 350 deltidsansatte og frivillige.

Brandvæsenet kører ca. 1100 udrykninger om året. Den station, som kører færrest udrykninger kører ca. 20 gange om året, den, der kører flest ca. 250.

Udrykningsområdet dækkes af tre indsatsledervagter, Øst, Midt og Vest.

Det årligt budget er på kr. 36 millioner, hvoraf Falck får ca. kr. 17 millioner.

Tak til Brand & Redning MidtVest for deres gæstfrihed.

Månedens køretøj maj 2017 – Bronto

Horsens Kommunes Bronto Skylift. Foto: Allan Holbek Hansen

I 1998 fik Horsens Brand & Redningsberedskab, som det første beredskab i Danmark, en redningslift fra finske Bronto. Det blev starten på en bølge af finske højderedningskøretøjer og i skrivende stund er der ikke mindre end 18 af disse lifte i dansk tjeneste.

Køretøjet – S 1 – er opbygget på et Scania P94 DB4x2 chassis med CP14 kabine. Det er indregistreret første gang 11. december 1998 som KF 21 860, og har siden den blev sat i drift været hjemmehørende i remisen hos Horsens Brand & Redning, først på Torsted Alle og sidenhen på den nye station på Endelavevej 5.

Brandvæsenet hedder i dag Sydøstjyllands Brandvæsen og dækker kommunerne Horsens og Hedensted

I 2015 besøgte vi det daværende Vestegnens Brandvæsen, der også har en Bronto

Hvis du interesserer dig for redningslifte og drejestiger, skulle du kigge forbi Drejestige.dk

  • Beredskab: Horsens Brand & Redningsberedskab
  • Station: Horsens
  • Køretøjstype: Redningslift
  • Fabrikat: Scania P94 DB4x2 med CP14 kabine
  • Opbygning: Bronto F32MDT
  • Årgang: 1998
  • Foto: Allan Holbek Hansen

Kør-selv-tur d. 23. april 2017 – Dragør og Tårnby

Drejestige S26 afløser S32 på station Store Magleby. Foto: Tony Frimodt

Trods kulde og blæst var humøret højt, da 19 af foreningens medlemmer mødte op på brandstationen i Store Magleby. Dagens program – fotografering af køretøjer i Store Magleby, Dragør og Tårnby.

Foråret var til at overse. Bidende kold blæst, lejlighedsvise dryp fra oven og en sol, der ikke for alvor formåede at trænge gennem skydækket. Det var hvad vejrguderne bød på denne søndag formiddag i april.

Humøret blandt de 19 fremmødte medlemmer var derimod ikke til at tage fejl af – det var helt i top.

Sidst foreningen besøgte Dragør var i 2011. Den gang stod der Dragør Brandvæsen på skiltet over døren.

Volvo sprøjten i Store Magleby blev leveret til Vestegnens Brandvæsen i 1988 og indsat på den daværende station Stranden. Foto: Tony Frimodt

Station Store Magleby

I dag er brandstationerne i Store Magleby og Dragør en del af Hovedstadens Beredskab.

Vores vært, Brandstationsleder Per Harris, bød velkommen med varm kaffe og fortalte veloplagt om Dragør Brandvæsens historie og om overgangen fra lille selvstændigt brandvæsen til medlem af en store virksomhed.

På materielsiden er der sket en del ændringer.

Faktisk er hele vognparken skiftet ud, siden foreningens seneste besøg for 6 år siden.

I dag er brandstationen i Store Magleby bestykket med:

  • Volvo FL autosprøjte, M 12, med en fortid hos Vestegnens Brandvæsen (den afløste en Mercedes 1117 “Hollændersprøjte”, tidligere Søllerød)
  • Toyota Land Cruiser slangetender, T 12, oprindeligt fra Falck Hurup.
    T 12 afløste en Land Rover 109 slangetender fra 1977.
  • Iveco Magirus drejestige, S 32. En nyere drejestige, S 26 (tidligere Københavns Brandvæsen S 11) holder indtil videre på pladsen foran brandstationen. Den er en smule højere end Store Maglebys nuværende drejestige og afventer derfor en mindre tilpasning af remisen, før den kan overtage pladsen. (Faktisk havde Store Magleby en helt tredie drejestige ved foreningens besøg i 2011 – S 1, en Magirus Deutz fra 1983, med en fortid i København).
  • Volvo V70 reserve indsatsledervogn P 96 (tidligere Frederiksberg Brandvæsen og Tårnby Brandvæsen).
Pionervogn i Dragør på Ford Transit 350 L fra 2003. Foto: Tony Frimodt

Station Dragør, alt ved det gamle

På brandstationen i Dragør by er (næsten) alt ved det gamle. Her betjener man sig af:

  • MAN VW (populært kaldet mini MAN) sprøjte fra 1989, M 13, der netop har gennemgået en omfattende renovering/levetidsforlængelse. Man er i Dragørs gamle by udfordret af meget smalle gader. Det betyder, at man er nødt til at have en lille og smal sprøjte, så her giver mini MAN’en rigtig god mening.
  • Ford Transit redningsvogn, I 13 (tidligere Tårnby Brandvæsen) og en Ford Transit, servicevogn (tidligere Københavns Brandvæsen).
  • Volvo XC60 indsatsledervogn, P 66 (ISL Syd), som HBR overtog fra Frederiksberg i forbindelse med sammenlægningen af beredskaberne.
Ny sprøjte i Tårnby på Scania chassis. Køretøjet er leveret af Hauberg Technique. Foto: Tony Frimodt
Dem kan der ikke være mange af - lille HSE på Fiat Panda 100 IP. Foto: Tony Frimodt

Tårnby forbliver selvstændigt beredskab

Dagens sidste stop var Tårnby Brandvæsen, hvor vi blev modtaget af vagthavende underbrandmester.

Han gav os en orientering om Tårnby Brandvæsen og viste stationens faciliteter frem.

I modsætning til Dragør har Tårnby valgt (indtil videre i al fald) at ikke at være en del af Hovedstadens Beredskab, men i stedet fortsætte som selvstændigt beredskab.

Siden foreningens seneste besøg i 2006, er der også i Tårnby foretaget en række materielanskaffelser.

Senest en ny Scania N320 sprøjte (M 2), leveret af Hauberg Technique samt en Mercedes Sprinter 216 CDI færdselsvogn (F 4).

Begge køretøjer er sat i drift inden for de seneste par måneder.

Derudover betjener Tårnby Brandvæsen sig af:

  • MAN 18.313 TGA sprøjte, M 3 (anden sprøjte)
  • MAN 14.284 sprøjte, M 1 (reserve) pakket op med miljømateriel
  • Scania G320 tankvogn, V 1
  • MAN 18.285 Bronto Skylift, S 1
  • Fiat Panda HSE
  • Audi Q5 indsatsledervogn, P 1

Dertil kommer et antal færdsels- og servicevogne samt en VW T5 mandskabsbus.

Omkring kl. 16.00 – ca. fem timer efter arrangementets start i Store Magleby, sagde medlemmerne farvel til hinanden og drog hjemad, en oplevelse rigere og med hovederne og kameraene fyldt med køretøjsbilleder.

Tak til Hovedstadens Beredskab og Tårnby Brandvæsen for deres gæstfrihed.

Læs om foreningens forrige tur til Dragør i juni 2011

Load more

Denne side anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Du kan læse mere om cookies og om vores privatlivspolitik her:  Læs mere