Kør-selv-tur d. 13. maj 2012 – Aarhus

Aarhus Brandvæsens eneste slangetender, Lystrups Toyota Hiace, årgang 1993. Foto: Henning Svensson

På en solrig søndag, d. 13. maj 2012, tog foreningen på sin første tur til Aarhus Brandvæsen. Vi havde lejlighed til at besøge hovedbrandstationen “Munkebakken”, havnestationen og deltidsstationen i Lystrup.

Aarhus Brandvæsen betjener sig af i alt fire stationer: Hovedbrandstationen, der er døgnbemandet, men som også har deltidsbrandfolk tilknyttet, havnestationen, der bemandes af døgnfolk fra hovedbrandstationen, Lystrup, som er deltidsbemandet og Falckgården, der er døgnbemandet og drives af Falck.

Der er nok at se på. På hovedbrandstationen, kaldet “Munkebakken” finder man blandt andet en næsten ny Magirus drejestige på Mercedes-Benz Econic chassis. Køretøjer blev indkøbt via et fælles drejestigeudbud for Aarhus Brandvæsen, Viborg Brandvæsen og Københavns Brandvæsen.

I 2010 modtog brandvæsenet to specialtendere til brug på oliehavnen. De to identiske køretøjer er opbygget af Rosenbauer i Østrig på fireakslede Scania chassiser og leveret via RK Brand & Teknik i Ringe, der er Rosenbauers agent i Danmark. Brandvæsenet har ved flere lejligheder måtte bekæmpe brande på oliehavnen og de nye specialtendere giver brandvæsenet bedre forudsætninger for at løse opgaven, hvis en brand igen skulle opstå.

Ny Magirus drejestige på Mercedes-Benz Econic chassis på Hovedbrandstationen. Bemærk at navnetrækket er stavet Aarhus Brandvæsen. Foto: Henning Svensson
Den meget karakteristiske lave og meget lange tankvogn på "Munkebakken"Foto: Henning Svensson
Specialtender 1 fotograferet på Aarhus Havn. Den er en af to identiske køretøjer, opbygget af Rosenbauer og leveret via RK Brand & Teknik i Ringe. Foto: Hennng Svensson
Station Lystrups køretøjer foran remisen. Lystru ligger nord for Aarhus. Foto: Henning Svensson

Vores tur til det østjyske sluttede på deltidsstationen i Lystrup, lidt nord for Aarhus. Her havde mandskabet kørt stationens biler frem, så vi kunne fotografere.

Tak til Aarhus Brandvæsen for deres gæstfrihed og for hjælp med at køre biler frem.

I februar 2009 bragte Århus Stiftidene en artikel om brande på oliehavnen

Aarhus eller Århus, hvad er rigtigt?

Generalforsamling d. 1. april 2012 – Birkerød

Sprøjten Birkerød på Scania P310 med Floby obygning. Sprøjten blev oprindelig leveret i orange med blå trekant på siderne. Foto: Henning Svensson

Den 1. april afholdt foreningen sin årlige generalforsamling. Rudersdal Hørsholm Brandvæsen havde været så venlige at stille et lokale til rådighed på brandstationen i Birkerød og mandskabet var efterfølgende behjælpelige med at køre vognparken frem til fotografering.

Vi har gennem årene været heldige, at kunne kombinere vores generalforsamling med besøg hos forskelige brandvæsener. 2012 var ingen undtagelse. Denne gang foregik arrangementet på brandstationen i Birkerød, med efterfølgende smutture til hhv. Allerød Brandvæsen og Falck i Farum.

Efter endt generalforsamling blev der bestilt pizza, som blev indtaget i mandskabets faciliteter. Afslutningsvis kørte mandskabet stationens køretøjer ud, så medlemmerne havde mulighed for at bese og fotografere vognparken.

Birkerød havde indtil kommunalreformen i 2007 eget brandvæsen, der – som noget ganske enestående blandt danske brandvæsener- kørte med orange brandkøretøjer med blå trekant på siden – ligesom Beredskabsstyrelsen. Birkerød Brandvæsen skiftede medio 1990’erne fra den kendte “brandbilsrøde” til orange. Da kommunerne Birkerød og Søllerød i 2007 blev til Rudersdal, blev alle køretøjerne igen malet røde.

Medlemmerne nyder en let frokost efter generalforsamlingen i Birkerød. Foto: Henning Svensson
Mercedes-Benz 1017 autosprøjte med en fortid i Holland og Søllerød. I dag reservesprøjte. Foto: Henning Svensson
Allerød Brandvæsens nye Mercedes-Benz 1325 Atego sprøjte med Rosenbauer AT2 opbygning. Foto: Henning Svensson
Anders And sprøjten i Farum. Indkøbt i 1978 til Farum Brandvæsen. Foto: Henning Svensson

Efter besøget i Birkerød kørte medlemmerne videre til nabobyen Allerød, der indtil medio 2011 havde Falck brandvæsen.

I 1996 oprettede man en hjælpebrandstation i Allerød. Den store slukningshjælp kom fra Falck i Farum. Den 1. maj 2004 indviedes en helt ny brandstation i Allerød. Stationen var opført af kommunen med Falck som lejer. I samme forbindelse blev slukningstoget opgraderet med tankvogn og lifttender, således at stationen nu selv kunne passe kommunen.

Den 1. juni 2011 overtog Allerød Kommunen brandslukningen fra Falck, der havde været kommunens entreprenør siden 1935.

Fra Allerød gik turen til Falck i Farum. Her vakte navnligt et køretøj stor begjestring, nemlig stationens Farum Midtpunktsprøjte, blandt mandskabet kaldet “Anders And sprøjten”. Køretøjet er indkøbt til brug ved indsats i Farum Midtpunkt, hvor man har udfordringer med at komme til med en traditionel størrelse autosprøjte.

Mange tak til Rudersdal Hørsholm Brandvæsens og til mandskaberne i Birkerød, Allerød og Farum.

Kør-selv-tur d. 26. juni 2011 – Dragør

MAN-VW autosprøjte, også kendt som mini-MAN, foran brandstationen i Dragør. Foto: Henning Svensson

Søndag d. 26. juni 2011 besøgte foreningen Dragør Bandvæsens to stationer i hhv. Dragør og Store Magleby samt Københavns Brandvæsens station C.

Dagen startede i Dragørs gamle by. Der er ikke meget plads at gøre godt med på brandstationen, der stort set kun består af remise. Dragør har to køretøjer, en MAN-VW autosprøjte med H. F. Nielsen opbygning og en Ford Transit redningsvogn, ex. Tårnby Brandvæsen.

På dagens andet stop, brandstationen i Store Magleby, vejrede Dannebrog foran indgangen og stationens køretøjer var kørt frem. Efter en rundvisning og en kop varm kaffe var det tid til at fotografere køretøjer.

I Store Magleby kører man med en Mercedes-Benz 1017 autosprøjte, ex. Søllerød Brandvæsen, ex. Holland, en Magirus Deutz drejestige, ex. Københavns Brandvæsen og en Toyota Land Cruiser slangetender, der har taget turen fra Falck i Hurup til Falck i Hanstholm, videre til Rudersdal Hørsholm Brandvæsen, for til sidst at komme til Dragør Brandvæsen. Dertil kommer to færdselsvogne på hhv. Mercedes-Benz Vito og Peugeot Partner samt en Ford Transis bus og en Toyota RAW 4 indsatslederbil.

En flagsmykket brandstation i Store MAgleby, med alle bilerne kørt frem. Foto: Henning Svensson
Mercedes-Benz 1017 autosprøjte, ex. Holland, ex. Søllerød Brandvæsen. Foto: Henning Svensson
Dragør S1, Magirus Deutz årgang 1983, ex. Københavns Brandvæsen. Foto: Henning Svensson
R11 foran Christianshavns brandstation. MAN TGA 18.313, årgang 2005, opbygget af Rosenbauer. Foto: Henning Svensson

Dagen sluttede på Københavns Brandvæsens station Christianshavn i Markmandsgade, der teknisk set ikke ligger på Christianshavn, men på Amagerbro – også kaldet Sønderbro – som er den nordøstlige del af Amager, lige syd for Christianshavn.

Christianshavns Brandstation er fra 1904. Den blev etableret efter at Sundbyerne blev indlemmet i Københavns Kommune i 1902. Der var oprindeligt tre brandvagter i området. De blev alle nedlagt med etableringen af Christianshavns brandstation. I 1904 var Amager et rent landdistrikt, med små huse, gårde og marker.

På station C havde man ved foreningens besøg en MAN TGL 18.313 autosprøjte med Rosenbauer opbygning og en Iveco Magirus drejestige.

Mange tak til Dragør Brandvæsen og til mandskabet på station C for deres gæstfrihed og for hjælp med at køre biler frem.

Du kan læse mere om Københavns historie, Markmandsgade og Christianshavns Brandstation her

Generalforsamling d. 26. marts 2011 – Helsingør

S1, Magirus Deutz drejestige. Ex. Tårnby Brandvæsen. Foto: Henning Svensson

Søndag d. 26. marts 2011 afholdt Dansk Selskab for Brandkøretøjer generalforsamling. Det foregik denne gang hos Nordsjællands Brandvæsen i Helsingør.

Nordsjællands Brandvæsen er et fælleskommunalt brandvæsen, som dækker kommunerne Helsingør og Fredensborg-Humlebæk, og som så dagens lys d. 1. januar 2004. Man har stationer i Hornbæk, Espegærde, Fredensborg, Helsingør, Hornbæk og Tikøb.

Brandvæsenet havde venligt stillet et lokale til rådighed for foreningen, så generalforsamlingen kunne afholdes på stedet.

Efter generalforsamlingen var der arrangeret fællesspisning. Nordsjællands Brandvæsens frivillige havde været behjælpelige med at fremtrylle en fortrinlig gryderet. Efter dette traktement var der arrangeret fotografering af stationens køretøjer.

Generalforsamling hos Nordsjællands Brandvæsen i Helsingør. Foto: Henning Svensson
Remisen i Helsingør med, fra venstre, tankvogn, sprøjte, Kronborgsprøjte og drejestige. Foto: Henning Svensson
Kronborgsprøjte på mini-MAN. Foto: Henning Svensson
Dykkervogn på Mercedes-Benz Sprinter årgang 1999. Foto: Henning Svensson.

På station Helsingør er man godt kørende:

  • M2, Scania P94 DB 300 sprøjte med opbygning af Autokaross
  • M3, MAN-VW 9.136 (også kaldet mini-MAN) sprøjte med H. F. Nielsen opbygning og en fortid i Fredensborg (Kronborgsprøjte)
  • V2, Scania P94 DB 300 tankvogn med 8000 l tank, opbygget af Ringe Karosseri
  • S1, Magirus Deutz 256M12 drejestige, ex. Tårnby Brandvæsen og ex. Fredensborg
  • I2, Mercedes-Benz Sprinter 314 dykkervogn
  • Dertil kommet to indsatslederkøretøjer

I 2010 solgte man en Vema redningslift på Scania P94 GB 300, som var indkøbt ved Nordsjællands Brandvæsens etablering i 2004, til en Hollandsk opkøber. Planen er, at der snarest skal indkøbes en ny drejestige.

Tak til Nordsjællands Brandvæsen for deres gæstfrihed, for hjælp med madlavning og for hjælp med at vise køretøjer frem.

Foreningens generalforsamling i 2010 foregik hos Beredskabsstyrelsen i Hedehusene

Generalforsamling d. 31. marts 2010 – Hedehusene

Beredskabsstyrelsen Hedehusene, Mercedes-Benz Sprinter mandskabsvogn. Foto: Henning Svensson

Søndag d. 31. marts 2010 afholdt Dansk Selskab for Brandkøretøjer generalforsamling. Det foregik denne gang hos Beredskabsstyrelsen i Hedehusene. Foreningen havde fået lov at låne et undervisningslokale, så generalforsamlingen kunne afvikles på stedet.

Beredskabscenteret i Hedehusene hed tidligere “Beredskab Storkøbenhavn” og var ejet af Københavns Amt og kommunerne i Storkøbenhavn.

I 2005 blev centeret overtaget af Beredskabsstyrelsen da amtet og kommunerne, efter at Beredskabslovens §11, der omhandlede den pligtmæssig samordning af opgaver indenfor redningsberedskabet i det storkøbenhavnske område, var blevet ophævet med det nye beredskabsforlig.

Centeret i Hedehusene fungerer i dag som uddannelsescenter, med både interne og eksterne kursister, og som base for en del af Beredskabsstyrelsens frivillige personel.

Generalforsamlingen blev, i vanlig stil, afviklet i god ro og orden. Som ved generalforsamlingen året før, havde foreningen efterfølgende arrangeret fællesspisning. Som afslutning var der truffet aftale om fotografering af køretøjer.

Beredskabscenteret i Hedehusene har en del køretøjer, der dels anvendes til uddannelse, men som også indgår i det frivillige udrykningsberedskab. Blandt andet har man ikke mindre end tre autosprøjter – to ex. Holland og en ex. Roskilde Brandvæsen, containerkøretøjer, mandskabs- og varebiler samt en række påhængsvogne af forskellig slags.

Mercedes-Benz Actros 3241 containerbil. Foto: Henning Svensson
Der rangeres med VW pumper på dobbelt kørestel. Foto: Henning Svensson
Mercedes-Benz 1317 autosprøjte med BrontoSaurus opbygning. Ex. Roskilde Brandvæsen. Foto: Henning Svensson
Den ene af to tidligere hollandske autosprøjter hos Beredskabsstyrelsen Hedehusene. Mercedes-Benz 1017 med opbygning af Saval/Kronenburg. Foto: Henning Svensson

Tak til Beredskabsstyrelsen for lån af lokale samt for hjælp med at køre biler frem til fotografering.

Beredskabsinfo omtalte i 2004 statens mulige overtagelse af beredskabscenteret i Hedehusene

Load more

Denne side anvender cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Du kan læse mere om cookies og om vores privatlivspolitik her:  Læs mere