Metz drejestige på MAN TGL chassis årgang 2007. Station Nakskov. Foto: Claus Mortensen
Søndag d. 18. juni gik turen til Lolland-Falster, hvor vi besøgte en række brandstationen. I alt 14 medlemmer deltog på turen, der var årets tredje og den første af to ture til Lolland-Falster.
Vores besøg hos Lolland-Falster Brandvæsen bragte os forbi stationerne Nakskov, Stokkemarke, Frivilligenheden, Maribo, Rødby og Nysted. Vejret var med os og vi blev som altid taget ualmindeligt godt imod af vores værter.
Lolland-Falster Brandvæsen er i gang med en større udskiftning af vognparken, så turen bød på en skøn blanding af ældre Falck køretøjer i lokal bemaling og nye køretøjer i fremtidens design.
Vi ser frem til næste tur til Lolland-Falster i slutningen af august og håber på lige så godt vejr og lige så høj tilslutning.
Brandstationen i Nakskov. Foto: Henning Svensson
Typisk Falck tanksprøjte på MAN TGM 18.290. Station Stokkemarke. Bemærk vanddysser og udtag til c-slange på fronten. Foto: Claus Mortensen
Der er nok at se på hos Frivilligenheden i Maribo. Foto: Henning Svensson
Mitsubishi L200 4×4 med redningsbåd på slæb. Frivilligenheden i Maribo. Foto: Claus Mortensen
Redningsvogn på MAN 4×4 chassis. Opbygning af H. F. Nielsen. Station Maribo. Foto: Claus Mortensen
Sprøjte på MAN TGM 18.320 chassis. Opbygning af WISS. Station Rødby. Foto: Claus Mortensen
Sprøjte på MAN TGM 15.280 chassis. Opbygning af SAWO. Station Nysted. Foto: Claus Mortensen
Så bliver der kigget og forklaret. Ny sprøjte på brandstationen i Skælskør. Foto: Christian Aagaard
Foreningsåret 2023 er i den grad skudt i gang med besøg hos Slagelse Brand og Redning, hvor vi havde et par hængepartier fra vores forrige besøg.
I strålende sol og med højt humør blev årets første fototur afviklet.
Endnu engang blev vi budt velkommen af Slagelse Brand og Redning, hvor vi ved vores seneste besøg i august 2022 måtte gå forgæves i forhold til hhv. en ny drejestige i Slagelse og en ny redningsvogn i Sorø, der endnu ikke var blevet leveret.
Intet er som bekendt så galt, at det ikke er godt for noget. Vi havde nemlig held til at aftale endnu et besøg, så vi kunne få set og fotograferet de to seneste skud på stammen.
I alt blev det til besøg på fire stationer, nemlig Skælskør, Korsør, Slagelse og Sorø. Vi fik i den forbindelse også set Korsørs bane-vej-køretøj og deres enorme brosprøjte, der jo ikke er noget man render ind i hver dag.
Mange tak til mandskabet på stationerne i Skælskør, Korsør, Slagelse og Sorø for deres hjælp og gæstfrihed.
En af de største i branchen herhjemme. Korsørs brosprøjte, som vi i et tidligere indlæg har beskrevet. Foto: Claus Mortensen
Bane-vej-køretøj til indsats på Storebæltsforbindelsen. Køretøjet er forsynet med toghjul, som sætter køretøjet i stand til at køre på jernbaneskinner. Foto: Claus Mortensen
Den nye drejestige i Slagelse var endnu ikke leveret ved foreningens forrige besøg. foto: Claus Mortensen
… det samme gjaldt Sorøs nye redningsvogn. Foto: Claus Mortensen
Beskrevet i dette indlæg:
Første tur efter sommerferien. På besøg hos Slagelse Brand og Redning.
Ud at se med DSfB! Så er vores aktivitetskalender klar.
Efter en veloverstået generalforsamling kan vi nu løfte sløret for årets aktiviteter. Vi har planlagt i alt syv aktiviteter hen over året. Det drejer sig om fire kør-selv-ture og tre øvrige aktiviteter.
Kør-selv-turene afvikles i maj, juni, august og oktober. Derudover afholdes et arrangement med foredrag, et modelbyggearrangement og årets juleafslutning. Datoerne for disse tre aktiviteter ligger endnu ikke fast.
Alle medlemmer vil modtage særskilt invitation til de respektive aktiviteter med angivelse af tid, sted og andre relevante, praktiske informationer.
Da selv den bedste planlægning kan blive ramt af udfordringer, tager vi forbehold for eventuelle ændringer.
M-107 reservesprøjte i drift på Vesterbro ved foreningens besøg. Foto: Henning Svensson
I forbindelse med foreningens ordinære generalforsamling, der fandt sted søndag d. 26. marts, havde medlemmerne lejlighed til at besøge Vesterbro brandstation.
Generalforsamlingen bliv i lighed med tidligere år gennemført i god ro og orden. Formanden aflagde sin beretning, regnskabet blev gennemgået og de fremmødte medlemmer havde mulighed for give deres meninger tilkende.
Bestyrelsen præsenterede i samme forbindelse sine ideer til årets arrangementer. Der er lagt op til både kør-selv-ture, foredrag og modelbyggearrangementer.
Alle foreningens arrangementer bliver løbende annonceret her på hjemmesiden samt på vores Facebookside, så det er bare om at holde sig orienteret.
Efter generalforsamlingen var der mulighed for at se og fotografere stationens køretøjer, der velvilligt blev rangeret rundt i gården af mandskabet.
Medlemmer på tur. Foto: Henning Svensson
FE-17 ex. station dæmningen, ex. reserve, nu i drift som VFE. Foto: Henning Svensson
Vesterbro har fået udskiftet deres hidtidige fleksible enhed FE 14 med FE 17. FE 17 var egentlig reserve FE (oprindelig kørte den på station Dæmningen), men da FE 14 havde kørt forholdsvis mange kilometer, valgte man at bytte dem. På dagen kørte man desuden med reservesprøjte i skikkelse af M 107, der er magen til Vesterbros sprøjte M 104.
Vesterbro brandstation dækker områderne Vesterbro, Sydhavnen, Ørestaden og dele af Valby og har en holdleder og syv brandfolk på døgnvagt.
Stationen er hjemsted for nogle af Hovedstadens Beredskabs specialkøretøjer: Dronebil, LUF60, Bob Cat-stige og kroghejskøretøj med evakueringscontainer. Derudover er det stationens beredskabsspecialister der, sammen med Fælledvejs beredskabsspecialister, bemander Hovedstadens Beredskabs store båd HBR1, der er placeret i Prøvestenshavnen.
P-301 dronebil indrettet i tidligere ambulance. Foto: Henning Svensson
Dronebilen P301 har en fortid som ambulance. Den blev ombygget til dronebil og i første omgang placeret på hovedbrandstationen, for derefter at blive flyttet til Vesterbro. Udover P301 medbringer både Vesterbros og Fælledvejs fleksible enheder droner.
I-106 lastbil til fremføring af LUF60 og CO2 beholder. Foto: Henning Svensson
På lastbilen I160 fremføres beredskabets LUF60, der er en stor mobil ventilator og vandkanon. Køretøjer medbringer derudover en CO2 tank med slangevinde, som f.eks. kan anvendes til slukning af brande i elinstallationer.
Bobcatstige S124/S24 på Vesterbro. Foto: Henning Svensson
Bob Cat-stigen eller afprodsstigen som den blev kaldt før i tiden [at prodse noget af betyder at skille noget ad – f.eks. to vogne] anvendes til personredning på stedet hvor det ikke er muligt at komme til med en drejestige – det kunne være i en baggård. I dag er det typisk på adresser i den indre by, at behovet kan opstå. Køretøjet er opbygget på samme måde som de ladvognene, der er i drift hos bl.a. Viking, Dansk Autohjælp og Falck. Ladet kan skydes bagud og vippes så Bob Cat-stigen kan afprodses eller køres af ladet.
MB kroghejskøretøj med kran og evakueringscontainer. Foto: Henning Svensson
Kroghejskøretøjet I-14 er et af to identiske køretøjer i Hovedstadens Beredskab. Det andet – I-16 -holder på Tomsgården. Du kan klikke på linket nederst på siden, hvis du vil læse mere om kroghejskøretøjerne i Hovedstadens Beredskab.
Mange tak til 1. rode på Vesterbro for deres gæstfrihed og tak for hjælp med at køre biler frem.
På besøg hos Specialtjenesten på hovedbrandstationen i København. Foto: Henning Svensson
En lidt anderledes brandstation, om ikke andet når det kommer til kompetencer og opgaver, er Specialtjenesten ved Hovedstadens Beredskab.
Om formiddagen d. 23. oktober besøgte foreningen Specialtjenesten, der bor på hovedbrandstationen i København. Besøget startede med fremvisning af tjenestens køretøjer, hvorefter foreningens medlemmer over en kop kaffe fik en præsentation af tjenesten, dens historie og arbejdsopgaver.
I 2018 besluttede man, at der var behov for en opdaterig af Specialtjenesten, der var blevet etableret i 2012, ved en sammenlægning af Røgdykkertjenesten og Pionertjenesten. Opdateringen udmøntede sig i en Specialtjenesten 2.0 (arbejdstitel).
Det betød populært sagt, at posen blev rystet og at man revurderede tjenestens organisation, arbejdsopgaver og materiel. Hele processen har taget nogle år, men pr. 2023 er konceptet med ny organisation og nye køretøjer fuldt implementeret.
Nye køretøjer foran remisen hos Specialtjenesten. Foto: Henning Svensson
Mandskabet er fordelt på fem roder (hold) i modsætning til alle de øvrige stationer i Hovedstadens Beredskab, hvor mandskabet er fordelt på fire roder (hold). Hver af Specialtjenestens fem roder består af otte mand.
Hver dag, året rundt, er der en rode på døgnvagt, dertil kommer en rode på dagvagt (på hverdage). Døgnvagten er udrykningsvagt, mens mandskabet, når de er på dagvagt, gennemfører øvelser og uddannelse.
Specialtjenestens arbejdsopgaverne kan sammenfattes til ”personredning under alle tænkelige forhold” – det kan være i forbindelse med brand, kompliceret frigørelse, redning i højde/dybde, redning på og under vandet samt indsats i kritiske situationer, som f.eks. ved skyderiet i indkøbscenteret Fields i juli 2022. Sidstnævnte sker i tæt samarbejde med politiet.
Den ene af to identiske redningsenheder (mandskabsvogn) på Mercedes-Benz Sprinter 519 CDI opbygget af Rosenbauer. Foto: Henning Svensson
Man betjener sig af fem køretøjer – to mandskabsvogne (der minder lidt om den gamle røgdykkerbus, som nogle vil kunne huske) kaldet redningsenheder og to sprøjter kaldet materielenheder samt et multikøretøj. En redningsenhed og et materielenhed udgør et par. Der er således to identiske køretøjspar, hvoraf det ene anvendes af døgnvagten og det andet af dagvagten. Multikøretøjet anvendes til forfaldende logistikopgaver.
Den ene af to identiske materielenheder (sprøjte) på Volvo FL 280 med Rosenbauer opbygning. Foto: Henning Svensson
Redningsenheden er bemandet med en holdleder og fem brandmænd, der bl.a. kan formere to hold kredsløbsrøgdykkere eller to hold (vand)dykkere. Materielenheden er bemandet med to brandmænd, hvoraf den ene kan være en holdleder.
Materielenheden er, som navnet antyder, værktøjskassen. Køretøjet er i store træk magen til de sprøjter, der findes på de øvrige stationer i Hovedstadens Beredskab, dog tilpasset Specialtjenestens særlige behov.
I 408 multikøretøj på Mercedes-Benz Sprinter 4X4 519 CDI. Foto: Henning Svensson