Trods kulde og blæst var humøret højt, da 19 af foreningens medlemmer mødte op på brandstationen i Store Magleby. Dagens program – fotografering af køretøjer i Store Magleby, Dragør og Tårnby.
Foråret var til at overse. Bidende kold blæst, lejlighedsvise dryp fra oven og en sol, der ikke for alvor formåede at trænge gennem skydækket. Det var hvad vejrguderne bød på denne søndag formiddag i april.
Humøret blandt de 19 fremmødte medlemmer var derimod ikke til at tage fejl af – det var helt i top.
Sidst foreningen besøgte Dragør var i 2011. Den gang stod der Dragør Brandvæsen på skiltet over døren.
Station Store Magleby
I dag er brandstationerne i Store Magleby og Dragør en del af Hovedstadens Beredskab.
Vores vært, Brandstationsleder Per Harris, bød velkommen med varm kaffe og fortalte veloplagt om Dragør Brandvæsens historie og om overgangen fra lille selvstændigt brandvæsen til medlem af en store virksomhed.
På materielsiden er der sket en del ændringer.
Faktisk er hele vognparken skiftet ud, siden foreningens seneste besøg for 6 år siden.
I dag er brandstationen i Store Magleby bestykket med:
- Volvo FL autosprøjte, M 12, med en fortid hos Vestegnens Brandvæsen (den afløste en Mercedes 1117 “Hollændersprøjte”, tidligere Søllerød)
- Toyota Land Cruiser slangetender, T 12, oprindeligt fra Falck Hurup.
T 12 afløste en Land Rover 109 slangetender fra 1977. - Iveco Magirus drejestige, S 32. En nyere drejestige, S 26 (tidligere Københavns Brandvæsen S 11) holder indtil videre på pladsen foran brandstationen. Den er en smule højere end Store Maglebys nuværende drejestige og afventer derfor en mindre tilpasning af remisen, før den kan overtage pladsen. (Faktisk havde Store Magleby en helt tredie drejestige ved foreningens besøg i 2011 – S 1, en Magirus Deutz fra 1983, med en fortid i København).
- Volvo V70 reserve indsatsledervogn P 96 (tidligere Frederiksberg Brandvæsen og Tårnby Brandvæsen).
Station Dragør, alt ved det gamle
På brandstationen i Dragør by er (næsten) alt ved det gamle. Her betjener man sig af:
- MAN VW (populært kaldet mini MAN) sprøjte fra 1989, M 13, der netop har gennemgået en omfattende renovering/levetidsforlængelse. Man er i Dragørs gamle by udfordret af meget smalle gader. Det betyder, at man er nødt til at have en lille og smal sprøjte, så her giver mini MAN’en rigtig god mening.
- Ford Transit redningsvogn, I 13 (tidligere Tårnby Brandvæsen) og en Ford Transit, servicevogn (tidligere Københavns Brandvæsen).
- Volvo XC60 indsatsledervogn, P 66 (ISL Syd), som HBR overtog fra Frederiksberg i forbindelse med sammenlægningen af beredskaberne.
Tårnby forbliver selvstændigt beredskab
Dagens sidste stop var Tårnby Brandvæsen, hvor vi blev modtaget af vagthavende underbrandmester.
Han gav os en orientering om Tårnby Brandvæsen og viste stationens faciliteter frem.
I modsætning til Dragør har Tårnby valgt (indtil videre i al fald) at ikke at være en del af Hovedstadens Beredskab, men i stedet fortsætte som selvstændigt beredskab.
Siden foreningens seneste besøg i 2006, er der også i Tårnby foretaget en række materielanskaffelser.
Senest en ny Scania N320 sprøjte (M 2), leveret af Hauberg Technique samt en Mercedes Sprinter 216 CDI færdselsvogn (F 4).
Begge køretøjer er sat i drift inden for de seneste par måneder.
Derudover betjener Tårnby Brandvæsen sig af:
- MAN 18.313 TGA sprøjte, M 3 (anden sprøjte)
- MAN 14.284 sprøjte, M 1 (reserve) pakket op med miljømateriel
- Scania G320 tankvogn, V 1
- MAN 18.285 Bronto Skylift, S 1
- Fiat Panda HSE
- Audi Q5 indsatsledervogn, P 1
Dertil kommer et antal færdsels- og servicevogne samt en VW T5 mandskabsbus.
Omkring kl. 16.00 – ca. fem timer efter arrangementets start i Store Magleby, sagde medlemmerne farvel til hinanden og drog hjemad, en oplevelse rigere og med hovederne og kameraene fyldt med køretøjsbilleder.
Tak til Hovedstadens Beredskab og Tårnby Brandvæsen for deres gæstfrihed.