Fra tidligere at have været et standardkøretøj ved de fleste landbrandvæsener – og ved mange bybrandvæsener, er slangetenderen på tilbagetog.
Mange steder udfaser man de gamle tendere uden at anskaffe sig nye eller man giver køretøjerne nye roller, som miljøvogne, bådtrækkere og andet.
Der leveres dog stadig enkelte fabriksnye, traditionelle slangetendere, men der er oftere og oftere tale om kombinations- og specialkøretøjer.
Der kan være mange forklaringer på denne tendens. Èn kan være, at slangetenderen som begreb forsvandt i forbindelse med beredskabsreformen i 2005/2007, med etableringen af den risikobaserede dimensionering.
Et af de steder man fortsat har en slangetender i drift, er i Ringsted.
ST 3 blev leveret til det daværende Ringsted Brandvæsen i 1989 af Bohnstedt-Petersen i Hillerød. Ved levering var tenderen monteret med en bærbar Aster 71 pumpe med en ydelse på 1100 l/min.
I 1998 blev Aster pumpen udskiftet med en bærbar Ziegler TS 6/6 pumpe med en ydelse på 600 l/min. Derudover består oppakningen af 735 m B-slanger, en 500 W generator samt en Ruberg WR27 påhængspumpe.
Ringsted Brandvæsen blev i april 2015 en del af Midt- og Sydsjællands Brand og Redning, der dækker komunerne Næstved, Ringsted, Faxe og Vordingborg. Også i Næstved har man beholdt sin slangetender. Den anvendes i dag som bådtrækker.
- Beredskab: Ringsted Brandvæsen
- Station: Ringsted
- Køretøjstype: Slangetender
- Fabrikat: Mercedes-Benz 300 GD 4×4
- Opbygning: Karosserifabrikken A/S Jørgen Bøgely
- Årgang: 1989
- Foto: Tony Frimodt