I forlængelse af NATO’s indgriben i borgerkrigen i den autonome serbiske provins Kosovo i 1999, blev der oprettet en international militær styrke, KFOR. Formålet var at dæmme op for fortsatte stridigheder, afvæbne borgerkrigens parter, beskytte hjemvendende flygtninge o.m.a. med henblik på at bringe selvstyret tilbage og tilstandene Kosovo i retning af normalisering.
Klik påbilledet for at åbne bladet i et nyt vindue.
Københavns Brandvæsen har udarbejdet en ny analyse af førsteudrykningens bemanding. Analysen er udarbejdet som følge af de nye regler om risikobaseret dimensionering, som også har ført til, at dimensioneringen af det københavnske beredskab skal undersøges og analyseres, men analysens eksempler og konklusioner er dækkende for andre sammenlignelige scenarier, uanset hvilken kommune de måtte opstå i.
Klik på billedet for at åbne bladet i et nyt vindue.
Nok en gang skal vi til udlandet – nærmere bestemt til Schweiz. Nogle af de 24 schweiziske kantoner (regioner), men ikke alle, anvender det markante lemongrønne design til brand- og redningskøretøjerne. I Kanton Zürich blev det indført som et krav i 1989, at beredskaberne efter en overgangsperiode frem til 1991 udelukkende måtte rykke ud med lemongrønne brand- og redningskøretøjer.
Schutz & Rettung Zürich er den organisation, der blandt andet omfatter brandvæsenet inklusive lufthavnen, ambulancetjenesten, katastrofeberedskabet, alarmcentralen og brandpolitiet, dvs. den brandforebyggende myndighed.
Det er den offentligt forankrede, men privat finansierede bygningsbrandforsikring, Gebäudeversicherung Zürich (GVZ), der udstikker retningslinjerne for beredskaberne og deres udstyr. GVZ betaler også 50 % af anskaffelsesudgifterne til nyt materiel. Det har betydet, at kantonens brandvæsener generelt er godt kørende, og at der er en meget stor ensartethed, om end der ikke er rammeaftaler. De foreskrevne køretøjsspecifikationer er meget traditionelle med krav til chassis, motor, opbygning og udstyr.
I Schweiz betegnes normale autosprøjter som TLF (Tanklöschfahrzeug), og det er sådanne køretøjer, der danner rygraden i beredskaberne. Blandt kravene fra GVZ kan – udover den lemongrønne lakering – nævnes, at en TLF skal være på 4×4-chassis, snekæder, mindst 10 tons nyttelast og højst 18 tons totalvægt, dieselmotor med mindst 20 HK/ton, fuld- eller halvautomatisk gearkasse, 6-10 siddepladser, mindst 2.400 liter vandtank, normaltrykspumpe på mindst 3.000 l/m ved 10 bar og højtrykspumpe på mindst 250 l/m ved 40 bar, mindst 1 x 100 m HT-slange, mindst 10 kVA generator, lysmast, hydraulisk frigørelsessæt og overtryksventilator. Blandt de mere kuriøse indslag i kravspecifikationen er, at skydestigerne – hvoraf der både skal være en 14 m og en 9,8 m – skal være udført i træ.
Træstigerne bunder blandt andet i, at Schweiz meget tidligt havde et yderst veludbygget sporvognsnet, hvorfor man grundet kørestrømmen i luftledningerne historisk ikke kører med metalstiger mange steder i Schweiz. De senere år er man dog gået over til carbonstiger, men formelt står der stadig træstiger i kravene for Zürich.
Siden 2002 har Zürich i flere omgange anskaffet nye, ensartede sprøjter – bygget på samme chassis, med de naturlige produktudviklinger undervejs, og udformet med samme skabsopbygning og samme udstyr.
TLF 06 tilgik Schutz & Rettung i 2008 og blev indsat i førsteudrykningen på station Süd, der dækker hovedparten af Zürich by. TLF 06 er opbygget på Scania P 420 med Allison-gearkasse. Køretøjet er opbygget af Rusterholz, der er Magirus-agent og stamleverandør af køretøjer til Zürich, hvortil de over små 20 år har leveret 17 Scania-TLF’ere og dertil også andre køretøjer. TLF 06 er en af de sidste med træstiger til Zürich.
Den 12. september var vi på kør-selv-tur til Odsherred. Målet for turen var de to kommunale brandvæsener på halvøen med Lammefjorden – Nykøbing-Rørvig og Trundholm. Desuden skulle vi besøge Dragsholm Brandværnsforeningen, som er en forening til bevarelse af gamle brandkøretøjer. Vi startede i Nykøbing Sjælland, hvor vi blev budt velkommen af en af kommunens indsatsledere og en brandmand. Efter en rundgang i garagen (en stor hal med én fælles udkørselsport for alle køretøjer) blev alle køretøjer kørt ud til fotografering – særligt den velholdte veteransprøjte M 2 vakte opsigt.
Klik på billedet for at åbne bladet i et nyt vindue.
Denne måneds køretøj er skudt i 2016 i New York og er af en af de mange tower ladders der dækker New York City. Køretøjet er opbygget på et Seagrave chassis med en Aerialscope mid-mount 75′ tower ladder.
Tower Ladder 21 – eller Truck 21 (i mange amerikanske brandvæsener benævnes stigekøretøjer trucks) er stationeret sammen med Engine 34. Stationen dækker det område, der kaldes Hells Kitchen. Stationen hører under 7. Battalion (Manhattan).
Tower ladderen er en stige/lift, med en fastmonteret kurv på en teleskopbom og den findes i to varianter, en på 75 fod (ca. 23 m), som den viste og en på 95 fod (ca. 30 m). Bemandingen varierer fra 4 til 6 m/k.
Engine 34 er af typen Seagrave Attacker 2000/500 (500 gallon = ca. 2000 l vandtank og 2000 Gpm = ca. 8000 l/min pumpe), og er fra fra 2013.
Fire Department of the City of New York, som er det officielle navn, eller bare New York City Fire Department, er delt op i fem områder: Bronx, Brooklyn, Manhattan, Queens og Staten Island. På Manhattan er der pr. 2017 49 brandstationer, fordelt på 43 Engine Companies (sprøjter), 32 Truck Companies (stiger og tower ladders), 1 Squad Company (special sprøjte) og 1 Rescue Company (redningsenhed). Styrken servicerer, sammen med enheder fra Bronx, 1,5 millioner indbyggere, fordelt på 23 kvadrat km.
Ladder Company 21 blev oprettet den 1. juni 1890 og lå oprindelig på 432 West 36 street og bestod af en hestetrukket stige. I 1939 blev brandstationen revet ned for at give plads til den nye Lincoln tunnel. Den nye station blev etableret på den nuværende adresse på 440 West 38 Street.
I forbindelse med terrorangrebet d. 11/9 2001 var der syv brandfolk fra denne station, som mistede livet i forbindelse med opgaver i Syd tårnet. På brandstationen, mellem de to garager, er der sat mindeplader op til ære for de syv brandfolk.